دیدنی های هنددیدنی‌ها

باغ لودی دهلی نو | Lodi Gardens in New Delhi

این باغ یا به زبان اردو همان باغ لودهی یک پارک شهری در داخل شهر دهلی نو است. مساحت آن حدود ۳۶۰ هزار متر مربع می باشد که مجموعه آرامگاهی از آرامگاه محمد شاه ، آرامگاه اسکندر لودهی و گنبد شیشا و گنبد بارا می باشد. که در قرن پانزدهم میلادی توسط لودهی ساخته شده اند. و دلیل شهرتش به باغ لودهی هم به همین خاطر است. باغ لودی دهلی نو اکنون تحت حفاظت سازمان باستانشانی هند است.

تاریخچه باغ لودی دهلی نو

باغ لودهی دهلی نو بین بازار خان و آرامگاه صفدرجونگز در خیابان لودهی واقع شده است. اکنون یک محل مناسب برای پیاده روی در صبح های مردم دهلی است. آرامگاه محمد شاه در این پارک به دستور علاءالدین اعلم شاه هند در سال ۱۴۴۴ میلادی برای ادای احترام به محمد شاه در این پارک ساخته شده است که اولین مجموعه آرامگاهی این پارک هم به حساب می آید. باغ لودی دهلی نو اهمیتش در حفظ آثار ماندگار معماری دوره مهمی از تاریخ هند است که جز این آثار اثری دیگر از آن در جای دیگری از هند باقی نمانده است. بنای مقبره محمد شاه همانند اکثر بناهای آرامگاهی هشت ضلعی ساخته شده که در فرم های بصری نماد خروج از دنیای مادی و زمینی و حرکت به سمت دنیای باقی و ابدی است . این بنا نخستین سازه معماری این پارک است که از خیابان لودهی هم دیده می شود.

بنای دیگر حایز اهمیت در باغ لودی دهلی نو آرامگاه اسکندر لودی است که به سال ۱۵۱۷ میلادی به دستور پسرش ابراهیم لودی که آخرین سلطان دهلی از سلسه لودهی بود ساخته شده است و بنا از نظر ساختاری شباهت زیادی با بنای آرامگاه محمد شاه دارد. ابراهیم لودهی توسط بابور شکست می خورد و از قدرت خلع می شود. و این بنای امپراتوری مغول ها در دهلی می شود. بنای مقبره اسکندر لودهی عموماً با گنبد شیشا اشتباه می شود. و برای جلوگیری از این اشتباه باید بدانید که مقبره اسکندر لودی در کنار درگاه صوفی مقدس بوعلی شاه قلندر واقع شده است. این بنای آرامگاهی بعدها توسط انگلیسی های استعمار گر بازسازی می شود که البته این بازسازی شامل مرمت کتیبه ذکر شکست ابراهیم لودی توسط بابر هم می شود. این عملیات بازسازی در سال ۱۸۶۶ میلادی انجام پذیرفته است.

در زمان پادشاهان مغول تغییرات عمده در باغ صورت پذیرفت و یک رصد خانه بزرگ و کتابخانه در آن ساخته شد. باغ در دوران استعمار بریتانیا تغییراتی در نام آن داشت و نام همسر نایب السلطنه هند که یک زن بریتانیایی بود بر آن گذاشته شد ولی بعدها بعد از استقلال هند همان اسم قبلی خود (باغ لودی دهلی نو) را بازیافت. این مجموعه یکی از محل های پرطرفدار مردمان دهلی برای پیاده روی و ورزش و یوگا است. چه در دوران استعمار و چه در دوران استقلال هند توجه ویژه ای به این باغ و آثار آن گردید و مرمت های خوبی روی بناهای آن انجام گرفت و تحقیقات باستان شناسی خوبی هم انجام گرفت که حاصل تحقیقات در محل های خاصی در قالب تابلوهایی جهت اطلاع بازدید کنندگان در اختیار آنها جهت مطالعه قرار گرفته است.

در وسط پارک لودی دهلی نو گنبد بارا واقع شده است که به گنبد بزرگ هم مشهور است. این گنبد که سبک معماری مغولی هم دارد. یک گنبد بسیار بزرگ است همانطور که از اسمش پیداست که با سنگ ساخته شده است و برخلاف تصور عموم که فکر می کنند این بنا هم آرامگاه است در واقع این بنا یک دروازه دارد که بازدید کننده را متصل می کند به سه مسجد گنبدی شکل . این بناها و بنای شیشا گنبد (گنبد شیشه ای) که آنهم مقابل بارا گنبد است. هر دو در زمان سلطنت اسکندر لودی ساخته شده است و سال ساخت آنها بر می گردد به سال ۱۴۹۴ میلادی

این باغ به واسطه اینکه آثار ارزشمندی از سلسه لودهی هند را در دل خود دارد که در کمتر جای دیگری از هند می توان آثار این دوره را یافت بسیار حایز اهمیت است و معماری آن ترکیب فوق العاده ای از معماری هند و مکتب اسلامی ایرانی است. مقبره محمد شاه هم که بزرگترین یادبود از این شاه هند است در این باغ به واسطه تزئینات و تکنیک های معماریش بسیار حایز اهمیت است.


اطلاعات کاملی درباره سلسله لودی ها در هند :

لودی نام سلسله‌ای حکمران دهلی در هند از پشتون تبارهای مسلمان است که از ۱۴۵۱ تا ۱۵۲۶ میلادی حکمرانی کردند. این سلسله پس از هجوم امیر تیمور به هند در سال ۸۰۱ ه‍. ق. بعد از سلسلهٔ تغلقیه روی کار آمد و با هجوم بابر مغول از میان رفت.

لودی‌ها از ولایت غزنه بودند که در دوران امپراطوری غزنویان توسط سلطان محمود غزنوی برای گسترش نفوس مسلمانان به شبه قارهٔ هند کوچانیده شده بودند که این سلسله مهاجرت‌ها با مرگ سلطان محمود خاتمه یافت.

اسامی امرای این سلسله چنین است:

  • بهلول لودی (ح:۱۴۵۱–۱۴۸۹ م.) (۸۵۵ ه‍. ق).
  • سکندر لودی ابن بهلول (ح:۱۴۸۹–۱۵۱۷ م.) (۸۹۴ ه‍. ق).
  • ابراهیم لودی بن سکندر (ح:۱۵۱۷–۱۵۲۶ م.) (۹۲۳–۹۳۰ ه‍. ق).

صفحه باغ لودهی دهلی نو در سایت TRIP ADVISOR :  کلیک کنید

صفحه باغ لودهی دهلی نو در سایت ویکی پدیا : کلیک کنید


برای مشاهده تور هند روی لینک کلیک کنید

برای کسب اطلاعات درباره هتل های هند روی لینک کلیک کنید

برای کسب اطلاعات درباره دیدنی های هند روی لینک کلیک کنید

عکس های زیبایی از باغ لودی دهلی نو هند :

بارا گنبد و 3 مسجد باغ لودی
بارا گنبد و ۳ مسجد باغ لودی

باغ لودی دهلی نو هند
باغ لودی دهلی نو هند

سه مسجد باغ لودی دهلی نو
سه مسجد باغ لودی دهلی نو

باغ لودی دهلی نو هند
باغ لودی دهلی نو هند

سه مسجد باغ لودی دهلی
سه مسجد باغ لودی دهلی

سه مسجد باغ لودی دهلی
سه مسجد باغ لودی دهلی

باغ لودی هند
باغ لودی هند

باغ لودی دهلی نو هند
باغ لودی دهلی نو هند

گنبد شیشه ای باغ لودی
گنبد شیشه ای باغ لودی

گنبد شیشا باغ لودی دهلی نو
گنبد شیشا باغ لودی دهلی نو

باغ لودی دهلی نو هند
باغ لودی دهلی نو هند

LODI GARDENS
LODI GARDENS

LODI GARDENS
LODI GARDENS

شیشا گنبد باغ لودی
شیشا گنبد باغ لودی

گنبد شیشا باغ لودی دهلی نو
گنبد شیشا باغ لودی دهلی نو

LODHI GARDENS
LODHI GARDENS

بارا گنبد باغ لودهی دهلی نو
بارا گنبد باغ لودهی دهلی نو

گنبد شیشا باغ لودی دهلی نو
گنبد شیشا باغ لودی دهلی نو

باغ لودی دهلی نو هند
باغ لودی دهلی نو هند

شیشا گنبد باغ لودی
شیشا گنبد باغ لودی

موقعیت مکانی باغ لودی دهلی نو در نقشه گوگل :

برچسب ها
آثار تاریخی دهلی نو هند آرامگاه محمد شاه باغ لودی دهلی نو آرامگاه محمد شاه در دهلی نو اماکن باستانی دهلی نو هند اماکن تاریخی دهلی نو هند بارا گنبد باغ لودی دهلی نو بارا گنبد دهلی نو باغ لودهی دهلی نو هند باغ لودی دهلی باغ لودی دهلی نو باغ لودی دهلی نو هند باغ لودی شهر دهلی نو باغ لودی شهر دهلی نو هند باغ لودی هند تور دهلی و آگرا و جیپور تور مثلث طلایی هند تور هند تور هندوستان جاذبه های دهلی جاذبه های دهلی نو جاذبه های دهلی نو هندوستان جاذبه های سفر به دهلی نو هندوستان جاذبه های شهر دهلی هند جاذبه های گردشگری دهلی نو هند دیدنی های دهلی دیدنی های دهلی نو دیدنی های دهلی نو هند دیدنی های هند شیشا گنبد باغ لودی دهلی نو شیشا گنبد دهلی نو قیمت تور مثلث طلایی هند گنبد بارا باغ لودی دهلی نو گنبد بارا دهلی نو گنبد شیشا باغ لودی دهلی نو هند گنبد شیشه ای باغ لودی دهلی نو مقبره محمد شاه باغ لودی مقبره محمد شاه باغ لودی دهلی نو هند مقبره محمد شاه باغ لودی شهر دهلی نو مقبره محمد شاه باغ لودی هند مکانهای باستانی دهلی نو هند

کارشناس گردشگری

دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری شیوار سیاوشان متشکل از متخصصین مجرب گردشگری در نظر دارد پایه گذار خدمات دهی با استانداردهای بین المللی باشد. ما آنچه شما می خواهید را برنامه ریزی خواهیم کرد و بهترین پیشنهادات را با شعار مشاور امین سعی می کنیم به شما ارایه کنیم. چون ما معتقدیم ما امانت دار وقت و هزینه شما هستیم تلفن تماس : 91014574 021 موبایل پشتیبانی تورهای در حال اجرا : 09192120524

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن