جاذبه های کیشدیدنی‌ها

جزیره کیش | Kish Island

این جزیره یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری ایرانیهاست و تاکنون گردشگران زیادی را داشته ام که در سال بارها به جزیره کیش سفر می کنند . اقتصاد اصلی جزیره به عنوان یکی از موفق ترین مناطق آزاد کشور بر پایه گردشگری در جزیره می باشد و در بین مناطق آزاد ایران موفق ترین الگو برای توسعه گردشگری محسوب می گردد که این امر مدیون هتل سازی خوب و زیر ساخت های مناسب گردشگری و تفریحات متنوع آن و قوانین راحت و ساده برای گردشگران و قوانین خوب برای آرامش بیشتر گردشگران است.
شرایط مهیا شده برای رفاه حال گردشگران و آرامش جزیره کیش و تشابه امکانات و ساختار این جزیره به کشورهای خارجی باعث شده خیلی پرطرفدار باشد
تور کیش عموماْ چارتریست و به نفع گردشگران است که پکیج کامل تور را برای سفر به جزیره انتخاب نمایند .
جزیره کیش بخاطر فضای بکر و طبیعت زیبایش و همچنین سود دهی اقتصادی، همیشه مورد توجه ایرانیان بوده و حتی گرمی هوای کیش باعث کم رونقی آن نشده است . اما بسیاری از مردم کمتر با دیدنیهای کیش آشنا هستند و اکثراْ بخاطر بازارهای کیش به این جزیره سفر می کنند که البته چند سالیست به دلیل بالارفتن قیمت بلیت در ایام شلوغ و تعطیلات، بیشتر مردم دبی یا ترکیه را برای سفر انتخاب می کنند .

جزیره مرجانی کیش و منطقه اقتصادی کیش :

کیش جزیره ای مرجانی است و به همین علت خاک آن سفید و چندان قابل رویش نیست و فقط تقریبا” بجز گیاهان بومی، گیاه دیگری در این خاک رشد نمی کند. با این حال بعد از بارندگی هایی که مخصوصا” در زمستان روی می دهد، فضای جزیره سرسبز و بسیار زیبا می شود. درختان خاصی هم که در جزیره کیش رشد می کنند، در کنار گیاهان خودرو، علوفه آهو ها، شترهای و دامهای اهالی کیش را تامین می کنند. آهو و شترهایی که در سطح جزیره بطور آزادانه به گردش می پردازند در ۲۰ سال اخیر از جزیره های دیگر به کیش آورده شده اند و اکنون با توجه به آبشخورهایی که برای آنها در مکانهای مختلف جزیره ساخته شده به راحتی زندگی می کنند و به تعداد آنها افزوده شده.
درخت لور که گیاهیست غیر بومی اما سازگار یافته با آب و هوای جزیره آب مورد نیاز خود را از رطوبت سرشار هوای منطقه می گیرد و در فصول گرم سال که میزان رطوبت به شدت بالا می رود این درخت هم سرسبزتر و بارور تر میشود . این گیاه پوشش قالب گیاهی جزیره را شکل میدهد و مامن آهوان غیر بومی جزیره است که از نواحی آفریقایی به این جزیره آورده شده و رها سازی شده اند . در جاده دنیا که دور تا دور جزیره کشیده شده است و طولانی ترین جاده جزیره است اگر طی مسیر می کنید در صورتی که کمی بخت با شما یار باشد حتماً از این آهوان خواهید دید
منطقه آزاد کیش، بخاطر سابقه زیادی که در بازار اجناس دارد، کمتر توریستها را به سمت طبیعت بی نظیر خود جذب کرده و بجز بومیان جزیره کیش کمتر عامه مردم از مکانهای دیدنی آن اطلاعی دارند. ساکنین جزیره کیش را به دو دسته می توان تقسیم کرد یکی بومیان قدیمی جزیره کیش که اکثرا” به زبان عربی (که تفاوتهایی با عربی مرسوم در عربستان دارد) مکالمه می کنند، این دسته که اکثرا” سنی مذهب هستند در غرب که به منطقه عربها شهرت دارد، سکونت دارند؛ دسته دوم مردمانی هستند که از دیگر شهرهای ایران در این جزیره ساکن شدند که نسبت به اعراب جزیره در اکثریت هستند.

سابقه تجاری کیش به دوران هخامنشی می رسد :

سابقه تجاری کیش به سالها پیش برمی گردد. شواهدی به دست آمده که در دوره هخامنشی کیش مرکز اصلی صید مروارید هندوستان و بین النهرین بوده و بازرگانان بزرگ دنیا سفرهای زیادی به کیش داشتند. به گفته تاریخشناسان شکوفایی اقتصادی کیش از زمانی آغاز گشت که زلزله ای بندر سیراف را تخریب کرده و به دستور تورانشاه و به کمک حکام محلی بنی قیصر در این جزیره بندرگاهی ساخته شد که قطب بازرگانی خلیج فارس شد. نام قبلی کیش به همین علت دولتخانه بوده است.
در قسمت شمال کیش (که به طرف ساحل بندر عباس است) شهری قرار داشته که هم اکنون آثاری از آن باقی مانده و کنده کاری های چشمگیر و بناهای زیبای آنها بر روی سخره های ساحل بسیار دیدنی است. در سال ۱۹۱۲ میلادی پرتغالیها برای تصاحب بازارهای این منطقه به همراه چهارده ناو جنگی به کیش و هرمز حمله کرد که با سقوط شهر، جزیره به دست پرتغالیها افتاد.
پرتغالی ها تا دوره صفوی که توسط شاه عباس از کشور رانده شدند در این جزیره به غارت و چپاول می پرداختند. این جزیره تا زمان حکومت محمدرضا شاه چندان مورد توجه نبود تا اینکه در سال ۱۳۴۹ جزیره مورد بازدید هیات های ایرانی و آمریکایی قرار گرفت و بخاطر محیط خاص کیش، طرحی برای تبدیل شدن جزیره به مرکز بین المللی توریستی، تجاری داده شد؛ در مهر ۱۳۵۱ مرکز عمران کیش با هدف تامین آسایش توریستها در جزیره شروع به کار کرد.

معماری مدرن :

در این زمینه جزیره هایی مانند هاوایی الگو قرار داده شد؛ اگر ساختمانهای مدرن ساز مربوط به آن زمان را دیده باشید متوجه این موضوع می شوید (کازینو و هتل شایان). فاز اول و تا حدی فاز دوم این طرح پیش از انقلاب به بهره برداری رسید که معماری خاص جزیره کیش هم از آن زمان به طور فراگیر مورد استفاده قرار گرفت. بعد از انقلاب، کیش تا ۱۳۶۸ به عنوان یک جزیره محروم فقط با چند ساختمان فرسوده و بی استفاده ولی مدرن! زنده بود و در اقتصاد کشور هیچ جایگاهی نداشت، تا اینکه در این سال به عنوان منطقه آزاد اقتصادی باز به جنب و جوش افتاد.

سازمان منطقه آزاد کیش و رونق جزیره :

در سال ۱۳۷۱ با آغاز به کار مجدد سازمان منطقه آزاد کیش دوره رشد خود را سریعا” آغاز کرد. در سال ۱۳۷۶ با رونق گرفتن بازار توریست بهترین دوره حیات خود را طی می کرد ولی ساخت و سازهای بی رویه و خلاف معماری خاص کیش چهره یکدست کیش را خدشه دار کرده بود که این روند تا کنون ادامه دارد!
برنامه هایی که مدیران منطقه آزاد کیش برای ساکنین جزیره و مسافران در نظر گرفته بودند تا سالها زبانزد همگان بود. کیش تا سال ۱۳۷۶ پلیس مستقل با لباس و ماشینهایی مخصوص به کیش داشت. کنسرتها و برنامه هایی هم که پنج شنبه هر هفته بطور رایگان بعد از راهپیمایی خانوادگی که در کیش انجام می شد، تاثیر فرهنگی بالایی در مردمان جزیره داشت.
این طرح ها که بطور منظم در کیش یکی پس از دیگری به اجرا گذاشته می شد، چهره کیش را نزد ایرانیان توریست دلپذیر و درخشان کرده بود. شایان ذکر است که اولین شهر ایران که قرار شد “شهر اینترنتی” نام گیرد کیش بود، همچنین از سال ۱۳۷۵ تقریبا” تمام جزیره دارای پیست دوچرخه سواری بود. مسابقات اسب دوانی، والیبال ساحلی، تنیس و… هم بصورت منظم در کیش برپا بود.
برای اطلاع از آخرین تورهای لحظه آخری جزیره کیش به قسمت تورها بخش تورهای لحظه آخری مراجعه نمایید:

برچسب ها
آشنایی با جزیره کیش آشنایی با کیش اقتصاد توریسم در جزیره کیش اقتصاد توریسم در کیش اقتصاد جزیره کیش اقتصاد گردشگری در جزیره کیش اقتصاد گردشگری در کیش بررسی وضعیت توریسم در جزیره کیش تاریخ جزیره کیش تاریخچه کیش تور جزیره کیش تور کیش تورهای کیش جزیره کیش جزیره مرجانی کیش درباره جزیره کیش درباره کیش سواحل کیش فرصت های اقتصادی در کیش کیش کیش قطب توریستی جنوب ایران منطقه آزاد جزیره کیش منطقه آزاد کیش هتل های 5 ستاره کیش هتل های کیش

کارشناس گردشگری

دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری شیوار سیاوشان متشکل از متخصصین مجرب گردشگری در نظر دارد پایه گذار خدمات دهی با استانداردهای بین المللی باشد. ما آنچه شما می خواهید را برنامه ریزی خواهیم کرد و بهترین پیشنهادات را با شعار مشاور امین سعی می کنیم به شما ارایه کنیم. چون ما معتقدیم ما امانت دار وقت و هزینه شما هستیم تلفن تماس : 91014574 021 موبایل پشتیبانی تورهای در حال اجرا : 09192120524

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن