دیدنی های هنددیدنی‌ها

کاخ هوا محل جیپور | قصر هوا محل جیپور | HAWA MAHAL

این کاخ یا کاخ بادها یا کاخ صورتی یکی از دیدنی های اصلی شهر تاریخی جیپور است. این بنا همانگونه که از اسمش پیداست به کاخ بادها معروف است. هوا که اشاره به باد دارد که اشاره به معماری خاص آن دارد که سیستم خنک کننده طبیعی دارد. و به نحوی طراحی شده که باد به راحتی در آن جریان و در تابستان های گرم داخل کاخ را خنک می کند و محل هم به معنای کاخ است همانند تاج محل و جال محل و … . کاخ هوا محل  از ماسه سنگ های قرمز و صورتی رنگ ساخته شده است چیزی که در تمام بناهای آن عصر هم رایج بوده است. و از زمان اکبر شاه گورکانی این مصالح در معماری هند بسیار رایج گردید و در دوره شاهان بعد از اکبر شاه هم بسیار مورد استفاده قرار گرفت.

کاخ هوا محل جیپور در واقع محلی بوده برای زنان حرمسرای و زنان شاهزاده که در این کاخ امکان دیدن زندگی روزمره مردم از پشت پنجره های مشبک این کاخ فراهم بود به نحوی که زنان حرمسرا می توانستند مردم کوی و گذر را ببیینند ولی از محل گذر داخل کاخ دیدی نداشته باشد. استفاده از عناصر معماری نزدیک به معماری کاخ های صفوی در معماری این بنا به چشم می خورد. قصر هوا محل جیپور یکی از قصرهای معروف جیپور راجستان هند است. کاخ هوا محل در سال ۱۷۹۹ میلادی به دستور مهاراجه ساوای پراتاپ سینگ ساخته شد. کاخ هوا محل در کنار کاخ شهر جیپور که آنهم یک بنای مشهور و معروف تاریخی است ساخته شده است. و شما در کنار بازدید از کاخ شهر جیپور می توانید از این بنای زیبا و دیدنی هم بازدید نمایید.

اطلاعات معماری

بنای زیبا هوا محل با آن معماری عجیب و منحصر به فردش از روی تاج کریشنا خدای هندو نمای ساختمان طراحی و ساخته شده است و معماری منحصر به فرد بیرونی ۵ طبقه آن بیشتر به لانه زنبور شباهت دارد. کاخ لانه زنبوری هوا محل با ۹۵۳ پنجره کوچک مشبک تزئین شده است که این خود منظره ای خیره کننده و خاص و منحصر به فرد به این کاخ می دهد که واقعاً ارزش دیدن دارد. و دلیل این معماری عجیب و نادر و منحصر به فرد الزام رعایت حجاب برای خانم های خانواده سلطنتی و زنان حرمسرا بوده است. البته خاصیت تهویه متبوع و هدایت هوای خنک به داخل ساختمان برای خنک کردن کاخ در ماه های گرم فصل تابستان هم بوده است.

کاخ هوا محل جیپور در سال ۲۰۰۶ بعد از یک وقفه پنجاه ساله مرمت و بازسازی و در بعضی جاها نوسازیش انجام شده و دولت هند برای این بازسازی هزینه هنگفتی کرد چیزی حدود چهار و نیم میلیارد تومان به پول ما و چیزی حدود یک میلیون و دویست و پنجاه هزار دلار آمریکا که منجر به تغییرات اساسی در بازسازی نما و بخش های مختلف و کلیدی این بنای زیبا گردید.

بنای قصر هوا محل جیپور در پنج طبقه و به صورت هرمی شکل با ارتفاع حدود ۱۵ متر و یا ۵۰ فوتی است. ورودی ساختمان درب بزرگی دارد که در انتها به یک حیاط مرکزی ختم می شود. علاوه بر ساختمان های متعددی که سازه کاخ دارد. موزه ای در پیرامون این حیاط تهیه دیده شده است که دیدنیست. کاخ پنج طبقه تنها سه طبقه قابل استفاده دارد و طبقات بالایی را باید خمیده رفت و استفاده کرد که کارکرد اقامتی نداشته است و طبقات بالا بیشتر برای همان داستان تهویه هوای داخل کاخ مورد استفاده قرار می گرفت و به دلیل خنکی این کاخ به علت طراحی منحصر به فردش این کاخ محبوب حکام وقت هم بوده است. ورودی کاخ در پشت کاخ واقع شده است و برای ورود به آن باید به پشت کاخ بروید. این شاهکار مهندسی و معماری که حرف های نگفته بسیاری در خود دارد در معماری هند به (نمونه خیالی از معماری) شهره است.

وب سایت کاخ هوا محل : کلیک کنید

صفحه کاخ هوا محل در سایت ویکی پدیا : کلیک کنید

صفحه کاخ هوا محل در سایت LONELY PLANET : کلیک کنید


برای مشاهده تور هند روی لینک کلیک کنید

برای کسب اطلاعات درباره هتل های هند روی لینک کلیک کنید

برای کسب اطلاعات درباره دیدنی های هند روی لینک کلیک کنید

عکس های زیبایی از کاخ هوا محل جیپور هند :

کاخ هوا محل
کاخ هوا محل

قصر hawa mahal
قصر hawa mahal

کاخ هوا محل
کاخ هوا محل

کاخ هوا محل
کاخ هوا محل

کاخ هوا محل
کاخ هوا محل

کاخ هوا محل جیپور
کاخ هوا محل جیپور

قصر هوا محل جیپور
قصر هوا محل جیپور

hawa mahal palace in jaipur
hawa mahal palace in jaipur

hawa mahal
hawa mahal

کاخ hawa mahal
کاخ hawa mahal

کاخ هوا محل جیپور
کاخ هوا محل جیپور

کاخ هوا محل
کاخ هوا محل

کاخ هوا محل
کاخ هوا محل

موقعیت مکانی کاخ هوا محل در شهر جیپور هند در نقشه گوگل :

برچسب ها
10 جاذبه برتر گردشگری جیپور هند hawa mahal آدرس قصر هوا محل برترین تور هند برترین قصر های هند برترین کاخ های هند بهترین تور هند بهترین کاخ های هند تور مثلث طلایی هند تور هند تور هندوستان جاذبه های توریستی جیپور هند جاذبه های توریستی راجستان هند جاذبه های توریستی هند جاذبه های توریستی هندوستان جاذبه های جیپور هند جاذبه های گردشگری جیپور هند جاذبه های گردشگری راجستان هند جاذبه های گردشگری هند جاذبه های گردشگری هندوستان جاذبه های هند جاذبه های هندوستان دیدنی های جیپور هند دیدنی های هند دیدنیهای جیپور هند زیباترین قصر های هند قصر HAWA MAHAL قصر های جیپور هند قصر هوا محل قصر هوا محل جیپور کاخ hawa mahal کاخ حوا محل کاخ های جیپور هند کاخ های مشهور هند کاخ های هند کاخ هوا مجل کاخ هوا محل جیپور کارگزار تور هندوستان مجری مستقیم تور هند موقعیت مکانی کاخ هوا محل هند هندوستان

کارشناس گردشگری

دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری شیوار سیاوشان متشکل از متخصصین مجرب گردشگری در نظر دارد پایه گذار خدمات دهی با استانداردهای بین المللی باشد. ما آنچه شما می خواهید را برنامه ریزی خواهیم کرد و بهترین پیشنهادات را با شعار مشاور امین سعی می کنیم به شما ارایه کنیم. چون ما معتقدیم ما امانت دار وقت و هزینه شما هستیم تلفن تماس : 91014574 021 موبایل پشتیبانی تورهای در حال اجرا : 09192120524

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن