دیدنی های فیلیپیندیدنی‌ها

فرهنگ مردم فیلیپین | Philippines Culture

فیلیپین که بطور رسمی چمهوری فیلیپین خطاب میشود ، طبق آمار سال ۲۰۰۶ میلادی ، دارای  ۸۹٬۴۶۸٫۶۷۷   نفر جمعیت میباشد که با این میزان جمعیت  دوازدهمین کشور پرجمعیت  دنیا محسوب میشود وطبق آمار، دو سوم از این جمعیت در جزایر لوزون در شمال ساکنند  و مانیل یایتخت آن نیز، یازدهمین پایتخت پر جمعیت دنیا به حساب میاید.
سیستم آموزشی در کشور فیلیپین بسیار کارامد و مفید ارزیابی میشود  و مبنی بر برنامه آموزشی  ایالت متحده آمریکا میباشد.آمار با سوادی ۹۶% است که یکی از قویترینها در آسیا لحاظ میشود  و زنان و مردان در آن سهمی نسبتا یکسان دارند.
رشد جمعیت سالانه حدود ۲%  با میزان ۲۶ تولد در هر ۱۰۰۰ نفر اعلام شده است. یک قرن سرشماری از سال ۱۹۰۳ میلادی نشانگر افزایش میزان جمعیت با نرخ   ۱۱  میباشد.
جمعیت کثیری از مردم فیلیپین متعلق به نژاد  مالای   میباشند  که به آنها فیلیپینز میگویند . ۳ اقلیت عمده خارجیان ساکن ، عبارتند از   چینی تبارها  ،  آمریکاییها  و مردمان آسیای جنوبی .  مابقی خارجی تبارها ، شاملند از گروه های کوچک   اسپانیایی ها  ،   دیگر اروپاییها  ،   اعراب  ،  اندونزیایی ها  ،  کره ای ها ،   ژاپنی ها  و دیگر آسیاییها .
مستیزوهای فیلیپینی  و یا دورگه ها ، مخلوطی از نژاد فیلیپینی و دیگر نژادها از اقلیتی بسیار کوچک اما پر اهمیت از لحاظ اقتصادی و سیاسی به شمار میروند. طبق مطالعات اخیر بخش ژنتیک دانشگاه استانفرد آمریکا ، حدود ۴%  از جمعیت  را همین دورگه ها تشکیل میدهند.
با توجه به حقایق تاریخی ،  این گوناگونی نژادی ، فیلیپین را از دیگر کشورهای آسیایی متمایز میسازد .

ادیان مردم فیلیپین

بیش از ۸۰%  جمعیت کشور را مسیحیان رومن کاتولیک شکل میدهند ، ۵%  را مسلمانان ، متمرکز در  جزایر میندانائو و سولو واقع در جنوب  و۴%  را مسیحیان پروتستان تشکیل داده اند. دیگر ادیان نیز بصورت پراکنده یافت میشود.
در واقع فیلیپین سومین کشور رومن کاتولیک  و  چهلمین کشور مسلمان  دنیا به شمار میاید. حضور دین اسلام در کشور فیلیپین بسیار پیشتر از مسیحیت بوده است .با هجوم  ارتش اسپانیا و تحت سلطه درآوردن این کشور توسط آنان ، به سرعت ساخت کلیساها و ترویج مسیحیت همراه با  اعمال زور نیروهای اسپانیایی آغاز شد و  تاثیر بسزایی در روند دینی کشور به جای گذارد.
حدود ۱۷۰ نوع زبان و گویش در این مجمع الجزایر به کار میرود  و  طبق آخرین تغییرات در قانون اساسی در سال ۱۹۸۷ میلادی ، دو زبان   تاگالوگ ( فیلیپینو )  و انگلیسی  زبانهای رسمی کشور میباشند.
بیش از ۳۰۰ سال سلطه اسپانیایی ها بر کشور فیلیپین همگام با دیگر تاثیرات ، اثرات گسترده ای نیز بر زبان تاگالوگ بر جای گذاشته . بطوریکه لغات بسیاری از زبان اسپانیول ( اسپانیایی ) در زبان تاگالوگ  بصورت  روزمره  استفاده میشود.
استفاده از زبان اسپانیول در دوران حکومت  آمریکاییها کاملا ممنوع اعلام شد  ولی همچنان زبان اسپانیول از اهمیتهای تاریخی و فرهنگی خاصی برخوردار است و استفاده از آن در برخی نقاط کماکان رایج است.

فرهنگ مردم فیلیپین

 

بنیاد فرهنگ فیلیپینی تاثیرات ابتدایی خود را از سنتهای متداول اقوام  و گروه های بومی مناطق گوناگون بر گرفته است شامل     تاگالگ ها  ،  ایلوکانوها  ،  ویسایان ها  ، بیکولانو ها  و …
اگرچه  تاثیرات عمیق فرهنگهای     چینی  ،  اسپانیایی  و آمریکایی     به وضوح  ملموس است .


تاثیرات فرهنگ چینی در فرهنگ مردم فیلیپین

 

تاثیرات چینی ها در فرهنگ فیلیپین  بطور آشکار در روش آشپزی  و خوراک دیده میشود . رواج استفاده از انواع   نودل ها  که  بومیها  مامی  مینامندش  و همچنین خوراکهای گوشتی شبه چینی ، خود دلیلی مستند به حساب میاید.
اقتباس های زبانی  و به ندرت استفاده از نامها و القاب چینی در فیلیپین از دیگر تاثیرات فرهنگ چینی ها بشمار میاید.

 

تاثیرات فرهنگ اسپانیایی در فرهنگ مردم فیلیپین

 

تاثیرات اسپانیایی ها در فرهنگ فیلیپین بطور عمده برگرفته است از  فرهنگ کشورهای مکزیک و اسپانیا  که نتیجه بیش از ۳۰۰ سال حکومت استعماری بر فیلیپین  است . این تاثیرات فرهنگ اسپانیایی ها  ، بوضوح در قالب  آداب و رسوم اجتماعی   و  در جشنواره ها و فستیوالهای مذهبی  مشاهده میشود .
هر ساله فیلیپینی ها  در اقسا نقاط کشور با برگزاری جشنهای مذهبی متعدد  که  به آن   باریو فیستا  میگویند ، قصد در حفظ و نگاهداری تقدس  شهرها ، روستاها و حوزه های وابسته دارند .
مراسم  و جشنهای مذهبی یادشده با هماهنگی  و همکاری کلیساها برگزار میشود که اکثرا خیابانی  و بصورت نمایشهای با شکوه  همراه  با آتش بازی و پایکوبی  و مسابقات رقص ، زیبایی و مد  و مسابقات جنگ خروسها میباشد.
واضحترین میراث  اسپانیایی ها   را میتوان شیوع  و رواج وسیع نامهای خانوادگی  اسپانیایی بین این مردم دانست که این ویژگی نیز ، فیلیپینی ها را از دیگر  مردم آسیا جدا ساخته است.

 

تاثیرات فرهنگ آمریکایی ها در فرهنگ مردم فیلیپین

 

تاثیر فرهنگ آمریکایی ها در فیلیپین  اخیرا حاصل شده  که شاید تنها کمی بیشتر از یک قرن باشد .
گسترش  استفاده  عموم  از زبان انگلیسی  ، بزرگترین میراث آنان برای مردم فیلیپین است . محبوبترین ورزش نیز در فیلیپین  بسکتبال  میباشد که اکثریت ،  آنرا  ورزش ملی فیلیپین  میدانند.
همچنین تقلید گسترده  از دیگر آداب آمریکایی ها بخصوص در نسل جوان فیلیپین ، انفقادات فراوانی را بهمراه داشته . بگونه ای که  منتقدین زیادی آن را  معضل فرهنگی  نامیده اند . بطور مثال   بروزرسانی آرشیوهای موسیقی مطابق با آخرین موسیقی های آمریکایی  ، رقصهای آمریکایی ، تماشای فیلمهای آمریکایی   و
پرستش بازیگران  و خوانندگان  زن و مرد آمریکایی.

 

علاقه شدید مردم فیلیپین به رستورانهای فست فود

 

این گونه رستورانها بطور وسیع  در گوشه و کنار پایتخت مشاهده میشود . جدا از  فست فودهای معروف   آمریکایی  نظیر    ، زنجیره  رستورانهایMcDonald’s  ,  Pizza Hut , Burger King  ,  KFC        فست فود بومی نیز به فعالیت پرداخته اند. همانند   Jollibee, Greenwich Pizza, Chowking. Stock Photo of lucidimage women dance troup bayanihan perform for 1

 اوضاع فرهنگی مردم فیلیپین

مردم قدیم فیلیپین داراى فرهنگ خاص خود بودند و آداب و رسوم مخصوص به‌خود داشتند. این مردم به‌سه‌دسته تقسیم مى‌شدند که دراین تقسیم‌بندى نجیب‌زادگان و بردگان دو دسته جدا از هم بودند. بردگان خود به دو دسته تقسیم مى‌شدند: یک دسته بردگانى که در مزارع به‌کار اشتغال داشتند و گروه دیگر بردگانى که در منازل خدمت مى‌کردند و از نظر اجتماعى پست‌ترین طبقه به‌شمار مى‌آمدند.

براى اداره مردم، واحدهاى حکومتى وجود داشت که به‌آن ”بران‌گان“ مى‌گفتند و هر ”بران‌گان“ از حداقل ۳۰ خانواده تشکیل شده بود و هر یک از این واحدهاى حکومتى از یکدیگر مستقل و جدا بودند لیکن در بعضى موارد به‌یکدیگر کمک مى‌کردند. هر ”بران‌گان“ از افراد مسن‌تر تشکیل مى‌شد که به آن‌ها ”داتو“ مى‌‌گفتند. داتوها در مسائل مهم و حیاتى تشکیل جلسه داده و تصمیماتى مى‌گرفت. تصمیم ”داتو“ قانون به‌شمار مى‌‌رفت و افراد ملزم به رعایت آن بودند.

فلیپینى‌ها مردمى شاد و خوشگذران مى‌باشند. به‌جشن و شادى علاقه وافرى داشته و براى همه حوادث و وقایع مهم عید مى‌گیرند. در جشن عید مردم با صداى ترقه و آتش‌بازى صبح زود از خواب بیدار مى‌شوند و شب هنگام نیز با دیدن شراره‌هاى رنگین که بر اثر انفجار فشفشه‌هاى بسیار بزرگ که به‌شکل هزاران ستاره کوچک در آسمان پخش مى‌شوند به‌خواب مى‌روند. درطى روز همه‌جا نمایش‌هاى دیدنى برگزار مى‌شود، دسته‌هاى موسیقى آهنگ‌هاى زیبا مى‌نوازند، مردم در میدان‌هاى عمومى شهر با یکدیگر بحث و گفتگو مى‌کنند و صداى ناقوس‌هاى کلیساها به‌گوش مى‌رسد.

در شب مردم دوستان خود را فرا مى‌خوانند و همگى در میدان‌هاى شهر یا بر روى پله‌هاى خانه‌ها مى‌نشینند و به‌نواختن گیتار و خواندن آهنگ‌هاى زیبا مشغول مى‌شوند. براى جوانان فیلیپینى هیچ‌چیز از خواندن تصنیف‌هاى عاشقانهٔ کودیمن که همراه با یک نوع سنتور چوبى به‌نام کودیاپی خوانده مى‌‌شود، خوشتر نیست.

عید میلاد مسیح در فیلیپین ۲۲ روز طول مى‌کشد و این طولانى‌ترین جشنى است که براى تولد مسیح در سراسر جهان گرفته مى‌شود و بیش از دویست سال است که چنین بوده است. صبح روز شانزدهم دسامبر در همه شهرستان‌ها و شهرهاى بزرگ و روستاها، ناقوس کلیساها شرئع به نواختن مى‌کنند. مردم به‌دنیاى جدیدى چشم مى‌گشایند و با جمله کریسمس فرا رسید به‌یگدیگر سال نو را تبریک مى‌گویند.

ساعت چهار صبح مراسم عشاى ربانى شروع مى‌شود و همه آماده رفتن به کلیسا مى‌شوند. سراسر کلیسا به‌وسیله ستاره بزرگى که بر سر در آن آویخته‌اند، غرق در نور است. درون کلیسا هزاران شمع بر روى مردمى که بر روى کف آن زانو زده‌اند، نور مى‌افشاند. زنان با روبندهاى تورى سیاه و دختران با روسرى در کنار محراب جمع مى‌شوند و دسته سرایندگان کلیسا همراه با ارگ، فرح انگیزترین سرودهاى کلیساى مسیح را مى‌خوانند.

فیلیپینى‌ها به‌نمایش و بازى علاقه فراوانى دارند. در سراسر کشور براى نمایش قسمت‌هائى از داستان تولد مسیح نمایش‌هاى مذهبى برپا مى‌‌شود. یکى از مشهورترین نمایش‌هائى که تاگالوگها در شهرهاى خود نمایش مى‌دهند، نمایش یوسف و مریم و سرگردانى آنان در کوچه‌هاى شهر بیت‌لحم است. براى این نمایش زیباترین دختران و پسران شهر به‌عنوان مریم و یوسف برگزیده مى‌شوند. ساعتى قبل از فرا رسیدن نیمه‌شب این دو نفر سرگردان در شهر شروع به‌گردش مى‌کنند و براى پیدا کردن پناهگاهى به در خانه‌هاى ثروتمندان مى‌روند و از آنان پناه مى‌خواهند ولى همه درها به‌روى آنان را دنبال مى‌کنند و سرودهاى مخصوص شب ولایت مسیح را مى‌خوانند، مریم و یوسف به کلیساى شهر وارد مى‌‌شوند.

در این هنگام همه آن‌هائى که به‌نحوى از انحا در داستان تولد مسیح نقشى دارند از قبیل فرشتگان، چوپانان، سه نفر مرد خردمند، بره، بز و الاغ در کلیسا حاضرند. در آنجا همه به‌همراه یوسف و مریم به‌‌پشت محراب کلیسا مى‌روند و در حالى‌که زنگ‌هاى کلیسا با ضربه خود نیمه شب را اعلام مى‌کند و دسته سرایندگان از ایوان کلیسا سرودهاى مخصوص تولد مسیح را مى‌خوانند، پرده‌ها به‌کنار مى‌روند و صحنه کاملى از یوسف و مریم و کودکى که مسیح نامیده مى‌شود، نمایان مى‌گردد.

ساکنان گروهى از جزایر مرکزى فیلیپین به‌نام ویسایان، تولد مسیح را با آتش‌بازى در میدان‌هاى اصلى شهر جشن مى‌گیرند. همه خود را براى صرف شامى که پس از نیمه شب و اجراء مراسم عشاى ربانى خورده مى‌شود و ممکن است از گوشت، آبگوشت جوجه، شاه بلوط بوداده، پرتقال، انگور و انواع و اقسام میوه‌ها تشکیل شده باشد، آماده مى‌کنند.

عید فصح یا عید پاک، یکى دیگر از عیدهاى مذهبى فیلیپین است. در این عید مانند عید میلاد، همه به کلیسا مى‌روند و لباس‌هاى نو مى‌پوشند. پس از مراسم نماز، مردم براى تماشاى مجسمه یهودا که به‌تیرى بسته شده است، در میدان کلیسا جمع مى‌شوند. در این هنگام دسته موسیقى شروع به نواختن آهنگى مى‌کند و سپس انفجار ترقه به‌گوش مى‌رسد و به آهستگى شعله‌هاى آتش مجسمه یهودا را در بر مى‌گیرد. پس از آن همه به خانه‌هاى خود باز مى‌گردند و بچه‌ها دست پدر و مادر خود را مى‌بوسند و مانند شب تولد مسیح شروع به‌خوردن شام این عید مى‌کنند.

به‌دنبال عید پاک، تعطیلات مدارس شروع مى‌شود و تا پایان ماه‌هاى آوریل و مه که گرمترین ماه‌هاى سال در فیلیپین هستند، ادامه مى‌یابد. در ماه ژوئن مدارس دوباره باز مى‌شوند.

در فرهنگ مردم فیلیپین هر شهرى براى خود فرشته نگهبانى دارد و در روز مخصوص آن فرشته، در آن شهر تعطیل رسمى است. زیباترین دختران شهر به‌عنوان ملکه آن روز برگزیده مى‌شود و همه مردم دسته دسته در حال نمایش از زیر دروازه‌هاى پوشیده از گل مى‌گذرند. این دسته‌ها تخت روان نورانى را که حامل مجسمه‌هائى به اندازه واقعى مقدسان و شهداء مذهبى هستند، با خود حمل مى‌کنند و بچه‌هاى کوچک در لباس‌هائى که نمایاننده داستان‌هاى مذهبى است، بر تخت روان‌ها سوارند. صف‌هاى درازى از مردان و زنانى که با خود شمع‌هاى روشن حمل مى‌کنند به‌دنبال تخت‌هاى روان در حرکتند. پس از پایان نمایش نوبت جشن و بازى‌هاى گوناگون فرا مى‌رسد.

بازى جاى آلای یکى از سریع‌ترین بازى‌هاى است که در میدان بزرگى صورت مى‌گیرد و بازیکنان آن از دو دسته دو نفره تشکیل مى‌شوند. هریک از دو بازیکن کمک دیگرى است و به‌هنگام خستگى جاى خود را با دیگرى عوض مى‌کنند. در این بازی، چوب‌دستى بزرگى به‌دست هر یک از بازیکنان بسته شده است. بازیکن توپ کوچکى را به‌شدت به‌سوى دیوار مقابل خود پرتاب مى‌کند. توپ پس از برخورد با دیوار با قدرتى فراوان و سرعتى شدید باز مى‌گردد. در این هنگام بازیکن باید با چوب‌دستى خود آن را مهار کند و دوباره توپ را به‌دیوار روبه‌روى خود بکوبد. براى فیلیپینى‌‌ها این بازى به‌مراتب از بازى‌هاى بسکتبال و بیسبال هیجان‌انگیزتر است.

سایت انگلیسی زبان ما :  (کلیک کنید)

منبع مقاله فرهنگ مردم فیلیپین : (کلیک کنید)

تصاویر جشن ها و کارناوال های فیلیپین :

فرهنگ مردم فیلیپین
فرهنگ مردم فیلیپین
فرهنگ مردم فیلیپین
فرهنگ مردم فیلیپین
فرهنگ مردم فیلیپین
فرهنگ مردم فیلیپین
فرهنگ مردم فیلیپین
فرهنگ مردم فیلیپین
فرهنگ مردم فیلیپین
فرهنگ مردم فیلیپین
فرهنگ مردم فیلیپین
فرهنگ مردم فیلیپین
فرهنگ مردم فیلیپین
فرهنگ مردم فیلیپین
برچسب ها
آداب و سنن مردم فیلیپین جشن ها و اعیاد مردم فیلیپین زبان فیلیپینی ها فرهنگ فیلیپین فرهنگ مردم فیلیپین فیلیپین کارناوال های فیلیپینی ها مذهب فیلیپینی ها

کارشناس گردشگری

دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری شیوار سیاوشان متشکل از متخصصین مجرب گردشگری در نظر دارد پایه گذار خدمات دهی با استانداردهای بین المللی باشد. ما آنچه شما می خواهید را برنامه ریزی خواهیم کرد و بهترین پیشنهادات را با شعار مشاور امین سعی می کنیم به شما ارایه کنیم. چون ما معتقدیم ما امانت دار وقت و هزینه شما هستیم تلفن تماس : 91014574 021 موبایل پشتیبانی تورهای در حال اجرا : 09192120524

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن