دیدنی های هنددیدنی‌ها

آرامگاه اکبر شاه هند | مقبره جلال الدین محمد اکبر

یکی از رد پاهای فرهنگ و هنر ایرانی در کشور هندوستان همین آرامگاه زیباست که یکی از نگین های معماری شهر تاریخی آگرا است شهری که به واسطه همت همین اکبر شاه پاییتخت شد و اکثر آبادانی ها و بناهای تاریخی بنام این شهر در دوران او ساخته شد. اکبر شاه به روایتی بزرگترین پادشاهی شبه قاره هند را رقم زد و بیشترین قلمرو را در تاریخ هند به نام خود ثبت کرد.

تاریخچه

اگر در کنار قلعه آگرا هند قرار گرفته اید در ۱۳ کیلومتری این قلعه و در ناحیه سیکاندرا، آرامگاه سومین پادشاه گورکانی یا پادشاه مغول شبه قاره هند قرار گرفته است. آرامگاه اکبر شاه یا همان جلال الدین محمد اکبر که ملقب به بزرگترین پادشاه سلسله گورکانیان هند یا بزرگترین پادشاه تاریخ هند است. این بنا تمامی ویژگی های بناهای این دوره را در بر دارد همانند استفاده از ماسه سنگ قرمز رنگ که رنگ محبوب شاهان مغول است. و بهره بردن از مرمر در تزئینات نمای ساختمان برای جلوه یافتن سازه و به علت شباهت فراوانی که بین معماری ایران و هند است شاید بتوان یکی از نقاط بارز تمایز بین دو معماری دو ملت را در همین مدد گرفتن سنگهای مرمر در تزئینات در هند و بهره بردن ایرانیها از علم پیشرفته کاشی سازی در نما دهی به اماکن برجسته شهر دانست.

گذشته از این شخص اکبر شاه علاقه وافری به رنگ قرمز و استفاده از ماسه سنگ های قرمز در بناهای شهر داشت به همین خاطر است که اکثر بناهایی که در دوران وی ساخته و تا به امروز برای ما به یادگار مانده از این مصالح ساخته شده است که دلیلی غیر از علاقه شخصی ایشان به این رنگ در نما و ظاهر ساختمان نداشته است. از آنجایی هم که آگرا در دوران حکومت این شاه بزرگ دوران پر شکوه را پشت سر گذاشته و پاییتخت بزرگترین امپراطوری هند بوده یادگارهایی به این سبک فراوان هم در آگرا و هم در سایر شهرهای هند معاصر با این دوره می توان یافت.

این آرامگاه بعد از فوت شاه و در ابتدای قرن هفدهم ساخته شده است که شاه پس از فوت در سال ۱۶۰۵ میلادی در این ساختمان دفن گردید و بعدها سازه آن تکمیل گردید کار ساخت این آرامگاه از سال ۱۶۰۵ میلادی آغاز و در سال ۱۶۱۳ میلادی به پایان رسید و بر روی آرامگاه اکبر شاه ۹۹ نام خدا روی سنگ قبرش حک شده است. مقبره اکبر شاه دارای دروازه بسیار بزرگ و چهار مناره مسقف شبیه به مناره های تاج محل است. ساختن بناهای آرامگاهی در دوران حکومت مغول ها بر غرب آسیا یک سنت و رسم مذهبی گورکانیان بوده و شما بناهای آرامگاهی باشکوهی در کشورهای مختلف می بینید که اکثراً مربوط به همین عصر حکومت گورکانیان است در این گنبد سلطانیه و در هند آرامگاه اکبر شاه و … .

بنای آرامگاه اکبر شاه الهام بخش آثار معماری فراوانی بعد از خود بوده است و بخش زیادی از ارزش تاریخی خود را هم به همین واسطه دریافت می نماید به عبارتی بنای آرامگاه اکبر شاه آغاز یک سیر تکاملی را در معماری هند نشان می دهد که منجر به خلق شاهکاری همچون تاج محل هندوستان می گردد. دروازه جنوبی بزرگترین دروازه این مجموعه است و استفاده هوشمندانه از مرمر سفید و سیاه و تزئینات منبت کاری و خوشنویسی چیزی نیست که در بازدید از این مجموعه تاریخی از نظرها پنهان بماند.

صفحه مقبره اکبر شاه در سایت ویکی پدیا : کلیک کنید

صفحه مقبره اکبر شاه در سایت TRIP ADVISOR : کلیک کنید

صفحه مقبره اکبر شاه در سایت LONELY PLANET : کلیک کنید


برای مشاهده تور هند روی لینک کلیک کنید

برای کسب اطلاعات درباره هتل های هند روی لینک کلیک کنید

برای کسب اطلاعات درباره دیدنی های هند روی لینک کلیک کنید

عکس های زیبایی از آرامگاه اکبر شاه هند :

آرامگاه اکبر شاه هند
آرامگاه اکبر شاه هند

آرامگاه جلال الدین اکبر شاه هند
آرامگاه جلال الدین اکبر شاه هند

آرامگاه جلال الدین اکبر شاه هند
آرامگاه جلال الدین اکبر شاه هند

آرامگاه جلال الدین محمد اکبر
آرامگاه جلال الدین محمد اکبر

آرامگاه جلال الدین محمد اکبر
آرامگاه جلال الدین محمد اکبر

آرامگاه اکبر شاه هند در نقشه شهر آگرا در گوگل :

برچسب ها
آثار تاریخی آگرا هند آرامگاه اکبر شاه گورکانی آرامگاه اکبر شاه مغول آرامگاه اکبر شاه هند ارامگاه اکبر شاه هند بناهای تاریخی آگرا هند بناهای تاریخی هند جاذبه های آگرا هند جاذبه های توریستی آگرا هند جاذبه های سفر به آکرا هند جاذبه های گردشگری آگرا هند جاذبه های گردشگری هند جاذبه های گردشگری هندوستان جاذبه های هند دیدنی های آگرا هند دیدنی های هند مقبره اکبر شاه هند مقبره جلال الدین محمد اکبر

کارشناس گردشگری

دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری شیوار سیاوشان متشکل از متخصصین مجرب گردشگری در نظر دارد پایه گذار خدمات دهی با استانداردهای بین المللی باشد. ما آنچه شما می خواهید را برنامه ریزی خواهیم کرد و بهترین پیشنهادات را با شعار مشاور امین سعی می کنیم به شما ارایه کنیم. چون ما معتقدیم ما امانت دار وقت و هزینه شما هستیم تلفن تماس : 91014574 021 موبایل پشتیبانی تورهای در حال اجرا : 09192120524

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن