دیدنی های قرقیزستان

پارک ملی چونگ کمین در ۱۴۸ کیلومتری شرق بیشکک | دیدنی های قرقیزستان

Chon-Kemin Natural Park

• پارک ملی چونگ کمین | عکس+موقعیت مکانی+جاذبه ها

پارک ملی چونگ کمین بین دو شاخه رشته کوه تیان شان قرار دارد که قرقیزستان را به جنوب و شمال تقسیم می کند. چونگ کمین نامی رایج برای این منطقه است زیرا که شامل دره چون کمین است. این پارک به یک دره عظیم، رودخانه و یک پارک ملی با وسعت ۵۰۰ هکتار تبدیل می شود.

تنگه چونگ کمین از لبه دره چوی شروع می شود و تا سواحل دریاچه ایسیک کول (issyk kul) امتداد می یابد (البته از برخی کوه ها باید عبور کرد). این تنگه طولانی ترین تنگه قرقیزستان به شمار می رود که حدود ۱۰۰ کیلومتر امتداد دارد. قسمت باریک تنگه در قسمت شرقی آن است که به آرامی گسترش می یابد و دره ای وسیع در قسمت مرکزی ایجاد می کند و مجدداً در انتهای غربی تنگ می شود.

این دره از غرب با ارتفاع ۱۴۰۰ متر شروع و در شرق به ۲۸۰۰ متر می رسد. طول رودخانه چونگ کمین ۱۱۶ کیلومتر است. همچنین روستاهایی در قسمت وسیعتر دره وجود دارد که در اینجا زمین یکنواخت تر، حاصلخیزتر و عمدتاً توسط مزارع پوشیده شده است.

۱) رفتینک در رودخانه چون کمین :

اکثر مردم چون کمین به کشاورزی و پرورش حیوانات متکی هستند. همچنین درختان میوه زیادی در این دره رشد می‌کنند که درآمد بیشتری برای ساکنین محلی به ارمغان می‌آورد. در فصل بهار گل‌های سفید و صورتی شکوفه می دهند و اینگونه دره بسیار زیبا تر می‌کند. رودخانه چون کمین مکانی محبوب برای طرفداران رفتینگ هم محسوب می شود.


۲) پارک ملی چونگ کمین در قرقیزستان :

پارک ملی چونگ کمین در سال ۱۹۹۷ تأسیس شد. این پارک حاوی ذخایری طبیعی است که برای شکار و گیاه شناسی مورد استفاده قرار می گیرند. این پارک با مساحت ۱۲ هکتار در نزدیکی بیشکک در شهر بزرگ کمین واقع شده است.

پارک ملی چونگ کمین حیوانات کمیابی مانند پلنگ برفی، سیاه گوش تورانی، آهو و خرس تیان شان را در خود جای داده است. در بین پرندگان ۷ گونه پرنده مانند لک لک سیاه، بالابان، هما ، عقاب طلایی وجود دارد. که معروف ترین آنها لک لک است و در IUCN ( به این معنی که در خطر انقراض است) ذکر شده است. در داخل دره جنگل های مخروطی و مختلط وجود دارد. 


۳) اسکی Ak-Tyz :

اسکی Ak Tyz در چونگ کمین واقع شده و به تازگی افتتاح آن صورت گرفته. تله کابین اتریشی  وجود دارد. طول مسیر ۱ کیلومتر و ۷۰۰ متر و مسیر اصلی ۲ کیلومتر است. حداکثر ارتفاع از سطح دریا می تواند به ۲۵۰۰ متر برسد.


۴) قله چوک تال (Chok-Tal) :

کوه چوک تال بلندترین قله در رشته کوه Kungey Ala-Too است. قسمت بالای یال را توده چوکتال چهار گنبدی سفید برفی به ارتفاع حدود ۴۷۷۱ متر تاج می‌کند.

۵) یخچال های چون کمین :

چون کمین دارای بیش از ۱۰۹ یخچال طبیعی در حوضه است. بزرگترین یخچال های طبیعی عبارتند از :

  • Zhangyryk (کیلومتر ۸٫۹)
  • South Zhangyryk (8.0 کیلومتر )
  • At-Jailoo (7.6 کیلومتر)
  • Novy (کیلومتر ۶٫۴)

۶) دریاچه های چونگ کمین :

• دریاچه ژاشیل کول (Zhashyl-Kol)

این دریاچه بر اساس اندازه هایی که از منابع متعدد در دسترس است، در ارتفاع ۳۱۲۰ تا ۳۴۵۰ متری از سطح دریا واقع شده. این دریاچه کوهستانی باشکوه در نور خورشید مانند زمردی می درخشد. و از دور سبز به نظر می رسد، اما آب شفاف است. این دریاچه در میان کوه های مرتفع واقع شده. Zhashyl-Kol در زبان قرقیزستانی به معنای “دریاچه سبز” است.

این دره به طرز شگفت‌انگیزی جنگل‌هایی دارد که از درختان مخروطی تشکیل شده اند. همچنین صنوبر های به جا مانده تیان شان در جنگل به چشم می خورد. اینجا  جایی است که صنوبر لرزان، بید و توس در کنار هم قرار دارند. همچنین دشت های سیلابی ای وجود دارد،سنجد تلخ و بوته ها هم در این دشت ها دیده می شوند. جنگل های  مخروطی که از ۱۷۰۰ تا ۳۲۰۰ متر امتداد دارند، باعث تمیز بودن هوا شده اند. علاوه بر این، فراوانی قارچ ها، انواع توت ها، گیاهان دارویی هم شما را شگفت زده می کند.

• دریاچه کول کوگور (Kol-Kogur)

دریاچه کل کوگور (همچنین به نام Kel-Ter) در ارتفاعی بین ۲۴۲۰ تا ۲۴۶۵ متری از سطح دریا در دامنه شمالی خط الراس Kungei-Ala-Too قرار دارد. این دریاچه با مساحتی در حدود ۱۶ هکتار واقعاً زیباست. دریاچه کل کوگور متعلق به حوزه رودخانه چونگ کمین در فاصله ۱۷٫۵ کیلومتری روستای شبدان (Shabdan) است.

این دریاچه از شمال به جنوب گسترده شده و در انتهای شمالی آن سدی طبیعی وجود دارد که در اثر ریزش کوه به وجود آمده است. ساحل غربی دریاچه، پوشیده از جنگل صنوبر و ساحل شرقی آن پوشیده از چمن است.

رودخانه کل-کوگور از دریاچه خارج می شود و به شاخه ای در سمت چپ رودخانه چونگ-کمین تبدیل شده است. این دریاچه با آب شفاف مایل به آبی در یک منطقه جنگلی زیبا واقع شده و یکی از زیباترین دریاچه ها کوهستانی تیان شان شمالی است.

رفتن به کل کوگور به دلیل مسافت بیش از یک روز زمان نیاز دارد. باید از رودخانه چونگ کمین عبور کنید و مسیری را در امتداد جاده قدیمی تا دریاچه طی کنید. از رودخانه چون کمین باید تا دریاچه حدود ۳ کیلومتر پیاده روی کرد، اما در برخی مناطق به دلیل عدم وجود پل باید دو برابر بیشتر پیاده روی کنید که  از خانه محیط بانی واقع در بالادست رودخانه شروع می شود. در آنجا می توان از تله کابین با واگن برقی برای عبور از رودخانه استفاده کرد.


۷) سفر به چون کمین :

با استفاده از marshrutka 309 از ایستگاه اتوبوس شرقی در بیشکک می‌توانید به ارزان‌ترین روش دسترسی داشته باشید. اتوبوس ها هر ساعت از بیشکک و از Cholpon Ata از طریق گذرگاه Kek-Ayrik در تابستان حرکت می کنند. چندین مسیر مسافرتی به مسیرهای کوهستانی وجود دارد که چون-کمین را به Issyk-Kul متصل می کند، معروف ترین، بزرگ ترین و ایمن ترین آنها گذرگاه Kek-Ayrik است.  پیاده‌روی و اسب‌سواری تا چندین دریاچه کوچک و یک مسیر طولانی دوچرخه‌سواری نیز در چون کمین وجود دارد.


• جاذبه های دیگری از قرقیزستان که ممکن است برایتان جالب باشد:

• عکس هایی از پارک ملی:

قرقیزستان
قرقیزستان

پارک ملی قرقیزستان
پارک ملی قرقیزستان

دیدنی های قرقیزستان
دیدنی های قرقیزستان

جاذبه های بیشکک
جاذبه های بیشکک

دیدنی های قرقیزستان
دیدنی های قرقیزستان

طبیعت سبز
طبیعت سبز

پارک ملی چونگ کمین
پارک ملی چونگ کمین

طبیعت قرقیزستان
طبیعت قرقیزستان

پارک ملی قرقیزستان
پارک ملی قرقیزستان

پارک های ملی در قرقیزستان
پارک های ملی در قرقیزستان

طبیعت قرقیزستان
طبیعت قرقیزستان

اسب سواری در قرقیزستان
اسب سواری در قرقیزستان

دریاچه های قرقیزستان
دریاچه های قرقیزستان

طبیعت قرقیزستان
طبیعت قرقیزستان

پارک ملی چونگ کمین
پارک ملی چونگ کمین

دیدنی های قرقیزستان
دیدنی های قرقیزستان


• موقعیت مکانی :

برچسب ها
پارک ملی چون کمین پارک ملی چون کمین قرقیزستان پارک ملی چونگ کمین پارک ملی چونگ کمین قرقیزستان چونگ کمین قرقیزستان دیدنی های قرقیزستان

کارشناس گردشگری

دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری شیوار سیاوشان متشکل از متخصصین مجرب گردشگری در نظر دارد پایه گذار خدمات دهی با استانداردهای بین المللی باشد. ما آنچه شما می خواهید را برنامه ریزی خواهیم کرد و بهترین پیشنهادات را با شعار مشاور امین سعی می کنیم به شما ارایه کنیم. چون ما معتقدیم ما امانت دار وقت و هزینه شما هستیم تلفن تماس : 91014574 021 موبایل پشتیبانی تورهای در حال اجرا : 09192120524

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن