دیدنی های قرقیزستان

تاش رباط معروف ترین بنای سنگی در تمام آسیای مرکزی| دیدنی های قرقیزستان

tash rabat caravanserai

• تاش رباط |عکس+موقعیت مکانی+توضیحات

تاش رباط خارق‌العاده‌ترین بنای سنگی در تمام آسیای مرکزی و در امتداد جاده ابریشم است. احتمال می رود این کاروانسرا با دیوارهای سنگی از قرن پانزدهم باشد و به عنوان ایستگاه جاده ابریشم در نظر گرفته می شود. این کاروانسرا در گذرگاهی بین چاتیر کول (Chatyr Kul) و سکونتگاه باستانی کوشوی کورگون (Koshoy Korgon) در کوه های تیان شان قرار داشت.

کاروانسرای تاش رباط در ۱۱۴ کیلومتری شمال غربی نارین، ۴۳۴ کیلومتری بیشکک و ۹۲ کیلومتری مرز فعلی چین واقع شده. برخی از کاروان ها، مسافران و دیگر افراد که از سرتاسر اروپا به کاشغر (چین) می رفتند و برمی گشتند، به عنوان بخشی از جاده ابریشم شمالی از اینجا عبور می کردند. تاش رباط محل استراحت و انبار کردن و میل کردن غذا، آب و لوازم دیگر مسافران بود. احتمال می رود که اینجا محلی برای ایمن ماندن از تهاجم راهزنان و سایر خطرات هم بوده. در جهت مغرب تاش رباط، جاده ای دو شاخه بود: یکی به سمت ایسیک کول و دیگری به سمت دره فرغانه (Ferghana).

۱) بنای این کاروانسرا از چه موادی ساخته شده است :

جاده ای که به سمت چین می رود، از طریق گردنه توروگارت در ارتفاع حدود ۳۵۰۰ متری از سطح دریا و در جنوب دریاچه نمکی به نام چاتیر کول (Chatyr Kul) ادامه می یابد.  تاش رباط همچنین به دلیل اندازه، مصالح ساختمانی و چیدمان خاص خود و تقارن تقریبا کاملی که دارد، شناخته شده.

کاروانسرا شکلی تقریباً مربعی دارد و طول اضلاع آن ۳۳،۷ و ۳۵،۷ متر است. پس از داخل شدن، راهرویی به تالار مرکزی منتهی خواهد شد، که در آن سوراخ‌های کوچکی در سقف ایجاد شده تا نور روز وارد آن شود. این کاروانسرا دارای ۳۱ اتاق گنبدی شکل است.  این اتاق ها از سنگ‌های خرد شده به همراه ملات رسی و گچ برای آب‌بندی درزها ساخته شده‌اند.

۲) معماری سقف و مفهوم پشت آن:

تمام اتاق های دیگر به جز سالن اصلی کاملاً تاریک هستند و تنها سوراخ های کوچکی هستند که نور را به داخل می آورند. نمای ساختمان به سمت شرق است و دارای یک درگاه با طاق کلاسیک می باشد. برج ها هم در کنج هستند که برای نگهبان طراحی شده اند. سقف با بیست گنبد کوچک و یک گنبد بزرگ طراحی شده و روزنه های روشنایی به راحتی قابل مشاهده هستند. این سایت در دهه ۱۹۸۰ تحت حکومت شوروی بازسازی شده.

۳) افسانه و تاریخ پشت این مکان :

گفته اند که تاش رباط توسط پدر و پسری ساخته شده. وقتی گنبد را روی پشت بام می ساختند، پسر صدای کاروانی را شنید که از دور می آمد. پدر از او خواست بماند تا کار را تمام کنند، اما پسر به استقبال قافله رفت و عاشق دختری مسافر شد. سپس پسر، پدرش را ترک کرد، پدرش از اینکه گنبد او ساخت گنبد را به پایان نرساند، ناراحت شد. و چند سوراخ در آن گذاشت که هنوز هم وجود دارد.

تاش رباط در قرقیزستان به نام حیاط سنگی ترجمه می شود. برخی از مورخان استدلال می کنند که تاش رباط ممکن است توسط مسیحیان نسطوری یا حتی بوداییانی که قبل از حمله مغول در قرن ۱۳ در این منطقه زندگی می کردند ساخته شده باشد. و قبل از گسترش اسلام در منطقه به عنوان صومعه استفاده می شده. روایت‌ها و افسانه‌های متعددی در مورد ساخت این مجموعه معماری وجود دارد، اما به احتمال زیاد در قرن پانزدهم ساخته شده و به عنوان مسافرخانه برای بازرگانانی که در مسیر تجاری سفر می‌کردند، بر پا شده.

۴) دلیل این فرض که این کاروانسرا در واقع یک کلیسا بوده:

بر سر دلیل اصلی ساخت این بنا اختلاف نظر وجود داشته و سایر نظرات بر این مبنا هستند که تاش رباط نمایانگر ویرانه های یک صومعه مسیحی نستوری در قرن دهم است. دلیلی که این باور را به وجود آورده این است که، با اینکه تاش رباط در امتداد گردنه ای بر فراز کوه ها و مسیر کاروانی قدیمی قرار دارد، اما هیچ بقایایی از حیاط مخصوص برای حیوانات کاروان در اینجا یافت نشد.


۵) سفر به کاروانسرای تاشرباط :

ساده ترین راه برای رسیدن به این مکان این است که ابتدا به نارین بروید. از نارین گزینه های متعددی برای رسیدن به این مکان وجود دارد. شما می توانید از آت باشی تا تاش رباط تاکسی بگیرید. اگر در مسیر چاتیر کول هستید، تاش رباط مکان خوبی برای استراحت و شاید لذت بردن از یک غذای اصیل عشایری قرقیزی در یک یورت است. اگر می خواهید در تابستان یک شب در تاش رباط بمانید، یورت های زیادی برای اقامت وجود دارد.

در اینجا، مردم محلی از روستاهای مجاور می آیند و در صورتی که تقاضا وجود داشته باشد، یورت ها را برپا می کنند و غذا نیز ارائه می دهند(ممکن است هوا در شب سرد باشد بنابراین در صورت لزوم امکانات گرمایشی تهیه کنید). مسیرهای پیاده روی و اسب سواری زیادی در اطراف تاش رباط وجود دارد و می توانید به عنوان مثال از گذرگاه تاش رباط (Panda) دیدن کنید و دریاچه چاتیر کول را از بالا به همراه کوه های چینی در پشت آن ببینید.


جاذبه های دیگری از قرقیزستان که ممکن است برایتان جالب باشد:

• عکس هایی از کاروانسرا :

کاروانسرای تاش رباط
کاروانسرای تاش رباط

دیدنی های قرقیزستان
دیدنی های قرقیزستان

محل اقامت مسافران
محل اقامت مسافران

یورت های اطراف
یورت های اطراف

دیدنی های قرقیزستان
دیدنی های قرقیزستان

قرقیزستان
قرقیزستان

قرقیزستان
قرقیزستان

تاش رباط قرقیزستان
تاش رباط قرقیزستان

کاروانسرا
کاروانسرا

قرقیزستان
قرقیزستان

قرقیزستان
قرقیزستان

دیدنی های قرقیزستان
دیدنی های قرقیزستان

قرقیزستان
قرقیزستان

دیدنی های قرقیزستان
دیدنی های قرقیزستان

کاروانسرا در قرقیزستان
کاروانسرا در قرقیزستان

دیدنی های قرقیزستان
دیدنی های قرقیزستان


• موقعیت مکانی :

برچسب ها
tash rabat caravanserai تاش رباط قرقیزستان دیدنی های قرقیزستان کاروان سرای تاش ربات قرقیزستان کاروان سرای تاش رباط در قرقیزستان کاروان سرای تاش رباط قرقیزستان کاروان سرای قرقیزستان تاش رباط کاروانسرای تاش رباط قرقیزستان

کارشناس گردشگری

دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری شیوار سیاوشان متشکل از متخصصین مجرب گردشگری در نظر دارد پایه گذار خدمات دهی با استانداردهای بین المللی باشد. ما آنچه شما می خواهید را برنامه ریزی خواهیم کرد و بهترین پیشنهادات را با شعار مشاور امین سعی می کنیم به شما ارایه کنیم. چون ما معتقدیم ما امانت دار وقت و هزینه شما هستیم تلفن تماس : 91014574 021 موبایل پشتیبانی تورهای در حال اجرا : 09192120524

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن