دیدنی های هند

قلعه سرخ دهلی میراث جهانی یونسکو مناسب برای دوستداران تاریخ| تاریخ هند

Red Fort Delhi

• قلعه سرخ| عکس+موقعیت مکانی+تاریخچه

قلعه سرخ بنایی تاریخی در منطقه دهلی قدیم است. شاه جهان آن را در سال ۱۶۳۹ در نتیجه انتقال پایتخت از آگرا به دهلی ساخت. این بنای باشکوه که به عنوان اقامتگاه اصلی امپراتورهای سلسله مغول استفاده می‌شد، نام خود را از دیوارهایش گرفته است که از ماسه‌سنگ قرمز نفوذناپذیز گرفته شده است. علاوه بر اسکان امپراطورها و خانواده‌هایشان، مرکز تشریفاتی و سیاسی دولت مغول و محل رویدادهایی بود که بر منطقه تأثیر مهمی داشت.
امروزه، این بنای تاریخی خانه چندین موزه است که مجموعه ای از آثار باستانی گرانبها را به نمایش گذاشته اند. هر سال، نخست وزیر هند پرچم ملی را در روز استقلال در اینجا به اهتزاز در می آورد.

۱) قلعه سرخ به عنوان میراث جهانی یونسکو:

قلعه سرخ که قبلا به نام Quila-e-Mobarak یا قلعه مبارک شناخته می شد، در امتداد سواحل رودخانه یامونا قرار داشت که آب آن خندق های اطراف قلعه را پر می کرد. این بنا بخشی از شهر قرون وسطایی شاه جهان آباد بود که امروزه به نام دهلی قدیم شناخته می شود. گفته می شود که کل مجموعه قلعه نشان دهنده خلاقیت معماری مغول است. قلعه سرخ یکی از محبوب ترین بناهای تاریخی در هند و یکی از جاذبه های گردشگری دهلی است. این بنا در سال ۲۰۰۷ به میراث جهانی یونسکو تبدیل شد. سازمان باستان شناسی هند در حال حاضر مسئول امنیت و حفظ این بنای تاریخی باشکوه می باشد.

• برای دریافت اطلاعات کامل از هتل های هند کلیک کنید!
• برای دریافت اطلاعات کامل از جاذبه های هند کلیک کنید!


•ساخت قلعه سرخ به چه صورت انجام شد؟

ساخت قلعه سرخ در ۱۳ می ۱۶۳۸ آغاز شد. ساخت آن نه سال طول کشید و با نظارت شاه جهان، قلعه در ۶ آوریل ۱۶۴۸ تکمیل شد. دیوارها برخلاف سایر بناهای مغول به صورت نامتقارن ساخته شده بودند. این مکان تا سال ۱۸۵۷ که شورش بزرگ رخ داد، مقر حکومت مغول‌ها بود. این بنا شامل چندین بنای دیگر است که در زمان شاه جهان ساخته شده و برخی نیز توسط حاکمان بعدی اضافه شده است. پسر و جانشین او اورنگ زیب(Aurungzeb)، هنگامی که پس از جنگ سخت جانشینی بین او و سه برادرش به عنوان پادشاه امپراتوری را به دست گرفت، مسجد مروارید یا مسجد موتی را به مجموعه قلعه اضافه کرد.

۱) تخریب قلعه در سال ۱۷۱۲:

پس از پایان حکومت Aurungzeb، قلعه تخریب شد. در سال ۱۷۱۲، فرمانروای دیگری، فرخسیار(Farrukhsiyar)، سقف نقره ای بنا را با مس جایگزین کرد. در سال ۱۷۳۹ امپراطور ایران نادرشاه به دهلی حمله کرد و قلعه سرخ را از آن خود کرد. همچنین تاج و تخت گرانبهای طاووس را با خود برد. این قلعه چندین بار بین سالهای ۱۷۳۹ و ۱۸۵۷ توسط احمدشاه، مراتاها، سیکها و انگلیسیها تسخیر، غارت و مورد حمله قرار گرفت.

برای دفاع در برابر ارتش احمد شاه درانی، مراتها سقف نقره ای دیوان را در سال ۱۷۶۰ فروخت تا بتواند کمک های مالی جمع آوری کند. قلعه به مدت ۲۰۰ سال مقر فرمانروایی مغول ها بود، سرانجام پس از شورش در سال ۱۸۵۷، آخرین امپراتور مغول، بهادر شاه دوم به رنگون تبعید شد. این اتفاق در واقع باعث پایان دادن به حکم رانی مغول ها شد.

۲) بازسازی ساختمان در سال ۱۸۹۹:

سپس این قلعه توسط حاکمان مستعمره بریتانیا اشغال شد. آن ها بسیاری از آثار گرانبها مانند الماس کوهنور، جام شراب یشمی شاه جهان و تاج بهادر شاه دوم از آن خود کردند. آنها برای تخریب قلعه برنامه ریزی کردند که شامل تخریب مبلمان، باغ هاو محله زندگی خدمتگزاران بود. به جز ساختمان های مرمر سفید، تقریباً تمام ساختار داخلی ویران شده بود. بعداً در سال ۱۸۹۹، زمانی که لرد کرزن(Lord Curzon) نایب السلطنه هند شد، دستور بازسازی ساختمان را داد و باغ ها نیز بازسازی شدند. پس از خروج بریتانیایی ها از هند، (Jawahar Lal Nehru) اولین نخست وزیر، پرچم ملی را از دروازه لاهوری به اهتزاز درآورد(Lahori Gate). از آن زمان، در روز استقلال و جمهوری پرچم ملی توسط نخست وزیر به اهتزار در می آید و سخنرانی تشریفاتی ای در قلعه سرخ انجام می شود.


• نمایش نور و صدا:

قلعه سرخ به دلیل اهمیت تاریخی قابل توجهی که دارد توسط بسیاری از گردشگران بازدید می شود. به جز ماسه سنگ قرمز و ساختمان قدرتمندی که در قرون وسطی ساخته شده، جاذبه دیگری وجود دارد که گردشگران را به این قلعه می آورد. نمایش نور و صدا که هر عصر به جز دوشنبه ها برگزار می شود، یک جشن یک ساعته از نورها و صداها است که در داخل محوطه قلعه برگزار می شود. این راه بهترین روش برای یادگیری در مورد تاریخ قلعه می باشد. نمایش ها به زبان انگلیسی و هندی در زمان های مختلف انجام می شوند.
هندی: ۱۹:۳۰ – ۲۰:۳۰
انگلیسی: ۹:۰۰ شب تا ۱۰:۰۰ شب


• نکات کاربردی برای سفر به قلعه سرخ که باید در نظر داشته باشید:

بهترین زمان برای سفر به این مقصد در ماه های سپتامبر تا مارس است که هوا مطبوع است. نزدیکترین ایستگاه مترو چاندینی چوک(Chandini Chowk) در خط زرد می باشد. می توانید از ایستگاه مترو یک اتوریکشاو(autorickshaw) یا تاکسی کرایه کنید. همچنین، می‌توانید از طریق اتوبوس‌های DTC که به طور منظم در این مسیر تردد می‌کنند، از هر نقطه‌ ی شهر به قلعه سرخ برسید.


• عکس هایی از فضای داخلی قلعه:

قلعه سرخ هند
قلعه سرخ هند

دهلی هند
دهلی هند

فضای داخلی قلعه
فضای داخلی قلعه

تور هند
تور هند

تور های جیپور
تور های جیپور

تور های آگرا
تور های آگرا

قلعه سرخ
قلعه سرخ

الماس کوهنور
الماس کوهنور

تور دهلی هند
تور دهلی هند

تور دهلی جیپور آگرا
تور دهلی جیپور آگرا


موقعیت مکانی:

برچسب ها
10 جاذبه برتر گردشگری جیپور هند آثار باستانی آگرا هند آثار باستانی جیپور هند آثار باستانی هند آثار تاریخی جیپور هند آثار تاریخی دهلی نو هند آثار تاریخی دهلی هند آثار تاریخی هندوستان آثار ثبت جهانی شده در یونسکو هندوستان آدرس قلعه آمبر جیپور هند آدرس هتل پارک رجیس گوا هند آدرس هتل د لی لا آمبینس گورگاون دهلی هند آدرس هتل زوری وایت سند گوا هند آرامگاه اعتمادالدوله آگرا هندوستان آژانس مادر تور هند برترین تور هند برترین هتل های هند برترین هتل های هندوستان بهترین تور هند بهترین هتل های هند پکیج تور هند تور دهلی تور دهلی - آگرا - جیپور تور دهلی آگرا و جیپور تور دهلی آگرا و جیپور پاییز 1402 تور دهلی و آگرا و جیپور تور هند تور هند آبان ماه تور هند دهلی رزرو آنلاین هتل های هند رزرو آنلاین هتل های هندوستان رزرو اینترنتی هتل های هند رزرو هتل های هند رزرواسیون هتل های هند رزرواسیون هتل های هندوستان سایت رزرواسیون هتل های هندوستان قلعه سرخ قلعه سرخ آگرا هند قلعه سرخ دهلی مرکز رزرواسیون هتل های هند هتل های هند هتل های هندوستان

کارشناس گردشگری

دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری شیوار سیاوشان متشکل از متخصصین مجرب گردشگری در نظر دارد پایه گذار خدمات دهی با استانداردهای بین المللی باشد. ما آنچه شما می خواهید را برنامه ریزی خواهیم کرد و بهترین پیشنهادات را با شعار مشاور امین سعی می کنیم به شما ارایه کنیم. چون ما معتقدیم ما امانت دار وقت و هزینه شما هستیم تلفن تماس : 91014574 021 موبایل پشتیبانی تورهای در حال اجرا : 09192120524

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن