دیدنی های قرقیزستان

پارک ملی آلا آرچا با مساحتی حدود ۲۰۰ کیلومتر مربع | دیدنی های قرقیزستان

ala archa national park

• پارک ملی آلا آرچا |عکس+موقعیت مکانی+امکانات هتل

پارک ملی آلا آرچا یک دره و یک پارک ملی است که در حدود ۴۰ کیلومتری جنوب بیشکک قرار دارد. در زبان قرقیزی Archa درختی از خانواده درخت ارس است که نام این پارک هم به خود اختصاص داده.

آلا به معنای رنگارنگ است، بنابراین نام پارک به عنوان درخت ارس رنگارنگ ترجمه می شود. به راحتی می توان در هنگام بازدید متوجه دلیل این نام شد. مردم قرقیزستان از قدیم الایام برای درخت ارس احترام خاصی قائل بوده اند. و از دودی که با سوزاندن شاخه های آن به دست می آید. برای بیرون راندن ارواح شیطانی و همچنین برای پاکسازی هوا از بوی بد استفاده می کنند. دود ناشی از سوزاندن شاخه های آرچا در واقع بوی خوبی دارد.

> سنت سوزاندن چوب درخت از دین زرتشت :

این سنت نشات گرفته از دین زرتشتی می باشد. درختان ارس را می‌توان در مکان‌های فراوانی در دره دید. شاخه‌های این درخت هنوز هم در بازارها و گاهی در خیابان‌های شهرهای بزرگتر به فروش می‌رسد. در داخل پارک تعداد زیادی درخت ارس وجود دارد. اما جنگل‌های صنوبر در دامنه‌های کوه و تعداد زیادی درختچه و درخت توس در نواحی پایین‌تر رشد می‌کنند.

> رودخانه آلا آرچا در دره :

در دره آلا آرچا می‌توانید رودخانه‌ای با اندازه خوب پیدا کنید که به آن نیز آلا آرچا می‌گویند، که از تمام مسیر جاده به بیشکک و سر تاسر بازار اوش تا آبگاه آلا آرچا که در سمت شمالی بیشکک قرار دارد می‌گذرد. در نهایت به رودخانه چو می پیوندد که به عنوان مرز بین قرقیزستان و قزاقستان عمل می کند.
بازدید از آلا آرچا راهی آسان برای آشنایی با کوه‌ها، گیاهان و جانوران قرقیزستان است و همچنین می‌توانید در طول دره پیاده روی انجام دهید. آلا آرچا نیز بعد از بیشکک یکی از نزدیک ترین مکان ها برای تنفس هوای تازه است.

این پارک همچنین مکان مناسبی برای وقت گذراندن با بچه ها است و در مسیر پیاده روی میزهایی وجود دارد که می توانید در آن مکان ها، پیک نیک داشته باشید و با خیال راحت در سایه درختان بنشینید و قدم بزنید. این یک سفر یک روزه عالی برای فرار از شلوغی بیشکک و گرما به خصوص در گرمترین فصل سال یعنی تابستان است.

> Semenova Tian-Shanski : بلند ترین قله در رشته کوه آلا تو

پارک ملی آلا آرچا که در ارتفاعی بالا قرار دارد، مساحتی حدود ۲۰۰ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد. و بیش از ۳۵ کیلومتر از رشته‌کوه تین شان غربی را می پوشاند. ارتفاع این پارک ملی از حدود ۱۵۰۰ متر (۵۰۰۰ فوت) در قسمت ورودی تا حداکثر ۴۸۹۵ متر در Semenova Tian-Shanski متغیر است. که بلندترین قله در رشته کوه آلا تو (Ala-Too) (بخشی از تین شان در نزدیکی بیشکک)می باشد. از آنجایی که این پارک در دامنه شمالی بخش مرکزی خط الراس تین شان قرقیزستان واقع شده است. این پارک از بسیاری جهات به تیغه ی کوه آلا تو تبدیل شده است.

> معروف‌ترین و مرتفع‌ترین قله‌های منطقه آلا تو کجا هستند؟

معروف‌ترین و مرتفع‌ترین قله‌های منطقه آلا تو در یخچال طبیعی آک‌سای ( Ak-Sai ) هستند. نام این قله ها، کورونا (۴۸۶۰ متر)، قله سمنوف-تیان-شان (Semenov-Tyan-Shan) (4875 متر) و کره آزاد (Free Korea) (4740 متر) می باشد و همه آنها بالاتر از قله هایی هستند که در اروپا به چشم می خورد. دره آلا آرچا علاوه بر اینکه بیش از ۵۰ قله دارد، بیش از ۲۰ یخچال طبیعی و ۳۰ گردنه کوهستانی را نیز در خود جای داده است.

در Ala Archa می‌توان تا ارتفاع ۵۰۰۰ متری پیاده‌روی کرد، اما بیشتر مردم برای پیک‌نیک یا پیاده‌روی های کوتاه‌تر در نزدیکی پایین‌دست کوه می‌مانند. حدود ۱۴۰ مسیر کوهنوردی طبقه بندی شده در سطوح مختلف آسانی و پیچیدگی وجود دارند که نقشه برداری شده اند و هنوز مکان هایی ناشناخته هستند.

> دو رودخانه مهم دیگر که در این منطقه یافت می شوند:

علاوه بر رودخانه Ala-Archa، دو رودخانه مهم دیگر به نام‌های Adygene و Ak-Sai به آن تلاقی می کنند که هر دو نیز از آب شدن یخبندان تغذیه می‌شوند. این رودخانه ها همچنین برخی از پربازدیدترین مسیرهای پیاده روی را مشخص می کنند. همچنین چندین شاخه کوچکتر به نام های Top Karagai، Teke-Terre، Tuy-Suu Adygine، Jindi- Suu و غیره وجود دارد.


• آبشار و یخچال آلا آرچا (Ak Sai) :

اگر فرد ماجراجویی هستید، بهتر است که به جای پیک نیک به دره بروید. می توان تا یخچال آک سای و حتی بیشتر از آن و به مناطق مرتفع تر سفر کرد. اگر می‌خواهید سطح خودتان را بسنجید، بهتر است یک راهنمای محلی همراه خود داشته باشید. مگر اینکه قبلاً کوهنوردی کرده باشید.
برای رفتن به مسیر شرقی در امتداد رودخانه آک سای، ابتدا به آبشار آک سای و در نهایت به پایین ترین قسمت یخچال طبیعی که ۳٫۳ کیلومتر بالاتر از دریا قرار دارد می روید. تنقلات، آب و تجهیزات خوب کوهنوردی را فراموش نکنید

> اقامت در کلبه Ratsek :

اقامت در کلبه Ratsek به دلیل داشتن تخت و پتو امکان پذیر است. شرایط کلبه اخیراً نسبت به شرایط سابق نسبتا بهبود یافته است و به عنوان یک کمپ برای کوهنوردان عمل می کند که حتی افراد مبتدی می توانند در دوره های صخره نوردی شرکت کنند و تجهیزات اجاره کنند. در اینجا می توان ذخایر غذا تهیه کرد و آب را با آب طبیعی یخچال پر کرد.

> آبشار آک سای :

آبشار آک سای با ارتفاع حدود ۴۰ متر در ارتفاع ۲۸۶۰ متری از سطح دریا و در فاصله ۴٫۷ کیلومتری از کمپ آلا آرچا قرار دارد. برای رسیدن به آنجا باید مسیر شرقی را طی کنید و تا انشعاب سمت چپ که به سمت تپه می رود ادامه می دهید. پس از طی ۱٫۵ کیلومتر به دو صخره عظیم می‌رسید که در شیب تند تنگه Ak-Sai قرار دارند و بدین ترتیب شما می توانید منظره شگفت‌انگیزی از دره Ala-Archa را پشت سر خود ببینید.

مسیر به سمت شرق ادامه می‌یابد، ابتدا با ارتفاعی یکنواخت و کم ، سپس با سرازیری ای جزئی به رودخانه Sharkaratma می‌رسد که از شمال غربی می‌آید و به رودخانه آک سای می‌پیوندد. این آبشار ممکن است در ماه‌های خشک تابستان آب زیادی نداشته باشد یا اصلاً آب نداشته باشد، بنابراین بهتر است در فصل بهار یا اوایل پاییز از آن بازدید کنید. پس از عبور از رودخانه شارکاراتما، مسیر آبشار به سمت جنوب شرقی ادامه می یابد و از این نقطه حدود ۱ کیلومتر فاصله دارد.


• پایگاه اسکی آلا آرچا بالا ( متروکه) :

گزینه ای برای کسانی که جسارت بیشتری دارند وجود دارد. آنها می توانند به سمت جنوب تا مرکز اسکی قدیمی متروکه به نام Upper Ala Archa بروند. تا آنجا یک جاده قدیمی وجود دارد اما مناسب ماشین نیست. مرکز اسکی درست در کنار یخچال ها و قله هایی با ارتفاع بیش از ۴ کیلومتری از سطح دریا واقع شده.

همچنین چندین دریاچه کوهستانی در مجاورت پایگاه اسکی وجود دارد. خود پایگاه اسکی در ارتفاع ۳۴۰۰ متری قرار دارد. مسیر پیاده روی برای رسیدن به این مکان حدود ۱۵ کیلومتر و ارتفاع در طول مسیر ۱۲۰۰ متر است ، بنابراین برای مبتدیان مناسب نیست.


• پوشش گیاهی و جانوری آلا آرچا :

جاذبه اصلی این پارک علاوه بر کوه ها، رودخانه ها، آبشارها و یخچال های طبیعی، حیات وحش منحصر به فرد آن هم هست. دره آلا آرچا از نظر گیاهان و جانوران با بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی، ۱۶۰ گونه پرنده و در مجموع حدود ۱۷۰ گونه خاص از حیوانات غنی است. به منظور حفاظت از تنوع طبیعی فوق‌العاده‌اش، در سال ۱۹۷۶ به پارک ملی تبدیل شد تا از گونه‌های کمیاب حیوانات، گیاهان و درختان محافظت کند.

> زیستگاهی منحصربه‌فرد برای حیوانات :

مراتع کوهستانی و برف‌زارهای بالای ۲۵۰۰ متر، زیستگاه منحصربه‌فردی را برای بزهای وحشی، گوزن‌ها و موش های خرمای کوهی فراهم می‌کند. دامنه‌های درختی تند دره، آب بکر و صخره‌ها نیز زیستگاه گونه‌هایی مانند عقاب، گوسفند مارکوپولو، خرس، سیاه گوش، گراز وحشی، گرگ و حتی پلنگ برفی که به ندرت دیده می‌شود، را فراهم می‌کند. علاوه بر پلنگ برفی، پرنده آبی بسیار کمیابی نیز وجود دارد که قرقیزها به آن “پرنده خوشبختی” می گویند و در آلا آرچا زندگی می کند.

> تنوع گل‌ها و گیاهان در پارک ملی آلا آرچا :

هرکسی که وارد پارک می شود متوجه جنگل های صنوبر، توس و ارس می شود که بر بیشتر شیب های تند پارک روییده اند. تنوع گل‌ها و گیاهان، در فصل بهار (پایان اردیبهشت / آغاز ژوئن) برای علاقه‌مندان به گل‌ها رویایی به نظر می رسد. زیرا گل‌های شکوفه زده دامنه‌های تازه سبز شده را می‌پوشانند. گلهای زیبای اینجا مانند گل زعفران هر بهار چمنزارها را می پوشانند. لطفاً به خاطر داشته باشید که از آنجایی که Ala Archa یک منطقه حفاظت شده است، چیدن گل یا توت، جمع آوری گیاهان دارویی، گرفتن پروانه یا سایر حشرات ممنوع است.


• بازدید از آلا آرچا :

تقریباً در هر نقطه ای از بیشکک می توانید با کرایه تاکسی به پارک برسید. یا در امتداد جاده ای که به سمت جنوب می رود پیاده روی کنید. برخی از گردشگران برای رفتن به پارک دوچرخه کرایه می کنند، اما به خاطر داشته باشید که اختلاف ارتفاع از بیشکک تا آلا آرچا قابل توجه است. همچنین امکان حمل‌ونقل عمومی با marshrutka 265 وجود دارد، اما تمام مسیر تا پارک را پوشش نمی دهد و در عوض شما را در کاشکا سو، نزدیک‌ترین روستا به آلا آرچا ، جایی که هنوز حدود ۱۶ کیلومتر تا پارک ملی فاصله دارید، پیاده می‌کند.


• جاذبه های دیگری از قرقیزستان که ممکن است برایتان جالب باشد:

• عکس هایی از پارک ملی :

جاذبه در قرقیزستان
جاذبه در قرقیزستان

قرقیزستان
قرقیزستان

جاذبه های قرقیزستان
جاذبه های قرقیزستان

طبیعت کوهستان
طبیعت کوهستان

کمپ های کوهستان
کمپ های کوهستان

کوهستان
کوهستان

آلا آرچا
آلا آرچا

حیات وحش پارک ملی
حیات وحش پارک ملی

طبیعت
طبیعت

حیات وحش در قرقیزستان
حیات وحش در قرقیزستان

دیدنی های قرقیزستان
دیدنی های قرقیزستان

کوهستان
کوهستان

جاذبه های پارک ملی آلا آرچا
جاذبه های پارک ملی آلا آرچا

دیدنی در قرقیزستان
دیدنی در قرقیزستان

دیدنی های بیشکک
دیدنی های بیشکک

پارک ملی آلا آرچا
پارک ملی آلا آرچا

پارک ملی در بیشکک
پارک ملی در بیشکک

پارک ملی قرقیزستان
پارک ملی قرقیزستان

پارک ملی قرقیزستان
پارک ملی قرقیزستان

قرقیزستان
قرقیزستان

دیدنی های قرقیزستان
دیدنی های قرقیزستان

طبیعت پارک ملی آلا آرچا
طبیعت پارک ملی آلا آرچا

طبیعت پارک ملی
طبیعت پارک ملی

دیدنی های قرقیزستان
دیدنی های قرقیزستان

پارک ملی آلا آرچا
پارک ملی آلا آرچا

کوه های آلا آرچا
کوه های آلا آرچا

دیدنی های قرقیزستان
دیدنی های قرقیزستان

پارک ملی آلا آرچا قرقیزستان
پارک ملی آلا آرچا قرقیزستان

دیدنی های قرقیزستان
دیدنی های قرقیزستان


موقعیت مکانی :

برچسب ها
ala archa national park پارک ملی آلا آرچا پارک ملی آلا آرچا در قرقیزستان پارک ملی آلا آرچا در نزدیکی بیشکک دیدنی های بیشکک دیدنی های قرقیزستان

کارشناس گردشگری

دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری شیوار سیاوشان متشکل از متخصصین مجرب گردشگری در نظر دارد پایه گذار خدمات دهی با استانداردهای بین المللی باشد. ما آنچه شما می خواهید را برنامه ریزی خواهیم کرد و بهترین پیشنهادات را با شعار مشاور امین سعی می کنیم به شما ارایه کنیم. چون ما معتقدیم ما امانت دار وقت و هزینه شما هستیم تلفن تماس : 91014574 021 موبایل پشتیبانی تورهای در حال اجرا : 09192120524

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن