دیدنی های هند

فاتح پور سیکری پایتخت امپراطوری اکبر شاه برای ۱۵ سال| دیدنی های آگرا هند

Fatehpur Sikri |Town in India

• فاتح پور سیکری|عکس+موقعیت مکانی+تاریخچه

فاتح پور سیکری در ۴۰ کیلومتری آگرا واقع شده است. در واقع شهری در منطقه آگرا و یک جاذبه گردشگری معروف است. فاتح پور سیکری شهری است که عمدتاً از ماسه سنگ قرمز ساخته شده. این شهر در قرن ۱۵۷۱ توسط امپراتور مغول اکبر تأسیس شد. در اصل یک شهر مستحکم است که توسط پادشاه ساخته شده و برای پانزده سال پایتخت امپراتوری او بوده. در حال حاضر به عنوان یک سایت میراث جهانی یونسکو می باشد. Birbal’s House، مسجد جاما، Buland Darwaza ،مقبره سلیم چیستی و بسیاری از بناهای معروف دیگر را در خود جای داده است. مجموعه امپراتوری که برگرفته از آسیای مرکزی و عرب ها است، از بخش های مختلفی ساخته شده و هندسه ای خاص در یک قطعه زمین را به شما نشان میدهد.


۱) دلیل ساخت فاتح پور سیکری توسط اکبر شاه:

فاتح پور سیکری در ترکیبی از منحصر به فرد بودن معماری اش و همچنین باورهای مذهبی خلاصه می شود. این بنا توسط اکبر برای بزرگداشت شیخ سلیم چیستی ساخته شد زیرا که پیش‌بینی او در مورد تولد وارث مغول، زمانی که اکبر از شهر سیکری آن زمان بازدید می‌کرد به حقیقت پیوست. به افتخار این رخداد، اکبر این شهر و مسجد جامع را ساخت، مسجدی خیره کننده که امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. او همچنین سه قصر را برای هر یک از همسران مورد علاقه‌اش ساخت. که یکی از آن ها هندو، یکی مسلمان و دیگری مسیحی بود. این شاهکار هندی اسلامی، در هنگام غروب آفتاب زیبا به نظر می رسد.


• شما همراهان گرامی شیوار می توانید از طریق راه های مختلفی با کارشناسان گردشگری ما در ارتباط باشید و تور های گردشگری خود را سازماندهی کنید. و همچنین می توانید با مراجعه به پلت فرم هایی که شیوار بر روی آن ها فعالیت می کند به اطلاعات کامل از جاذبه های جهان، هتل های لاکچری و اقتصادی، تور های ما و آخرین خبر های صنعت توریسم دسترسی داشته باشید. شیوار در خدمت شماست!


۲) تاریخچه فاتح پور سیکری:

دیوارهای باشکوه این شهر کوچک طنین انداز دوران سلطنت مغول در قرون وسطی است. این شهر پایتخت کوتاه مدت امپراتوری مغول بین سال های ۱۵۷۱ تا ۱۵۸۵ در نظر گرفته شده بود در زمانی که اکبر امپراتور بود. اکبر یک بار از روستای سیکری دیدن کرد تا با قدیس صوفی شیخ سلیم چیستی مشورت کند‌. این مشورت در مورد تولد وارث تاج و تخت مغول بود و سلیم چیستی برای او پیشگویی ای انجام داد. هنگامی که صحت این پیشگویی ثابت شد، اکبر پایتخت جدید خود را در سیکری ساخت. او ابتدا آن را فتح آباد نامید که در آن کلمه فتح وجود دارد و در فارسی به معنای پیروزی است.

معماری ایرانی در ساخت این بنا:

مردم می گویند اکبر آنقدر در ساخت این اثر زیبا دخیل بوده که حتی سبک معماری آن را دیکته کرده است. او برنامه ریزی ای بر این اساس داشت که این مجموعه به سبک ایرانی باشد تا مراسم دربار ایرانی را که جدش تیمور به شهرت رسانده بود، احیا کند. علاوه بر این استفاده از سنگ قرمز از دیگر شاخصه های این بنا می باشد. این شهر قبلاً از کمبود آب رنج می برد و مدت کوتاهی پس از مرگ امپراتور اکبر متروک شد.


۳) چگونه به فاتح پور سیکری برویم؟

آگرا مکانی با اهمیت تاریخی است و ارتباط خوبی با سایر شهرهای هند دارد. یک فرودگاه داخلی در آگرا وجود دارد که از آنجا پروازهای روزانه به بسیاری از شهرهای کشور انجام می شود. ایستگاه اصلی راه آهن آگرا Agra Cantonment است. برای رسیدن به فاتح پور سیکری می توان در خارج از ایستگاه راه آهن و یا فرودگاه سوار تاکسی یا اتوبوس شد.


• به برخی از سازه های موجود در شهر فاتح پور سیکری در ادامه می پردازیم:

۴) دروازه بولاند (Buland Darwaza):

دروازه شکوه، Buland Darwaza نماد پیروزی اکبر بر گجرات(Gujarat) است. این درگاه بزرگی است که از آگرا به فاتح پور سیکری منتهی می شود. درب بزرگ حاصل ۱۲ سال تلاش مداوم در ساخت است. این دروازه ساخته شده از ماسه سنگ قرمز و تزئین شده با مرمرهای سفید و سیاه، در ۵۰ متری زمین قرار دارد. طاق نما دارای دو کتیبه است که در یکی از آنها نوشته شده است: «عیسی پسر مریم گفت: دنیا پلی است از روی آن بگذر، اما بر آن خانه ای بنا نکن، هر که به ساعتی امیدوار باشد، امید به ابدیت داشته باشد. دنیا فقط یک ساعت دوام دارد، آن را به نماز بگذرانید که بقیه پوچ است.


۵) آرامگاه سلیم چیستی(Tomb of Salim Chisti):

مقبره ای که محل دفن قدیس صوفی سلیم چیستی را در خود جای داده است، زیباترین نمونه از معماری مغول است. آرامگاه در صحن مسجد ساخته شده است. امپراطور اکبر برای احترام به سلیم چیستی که تولد جهانگیر جانشین اکبر را پیشگویی کرده بود، این بنا را ساخته. ساختمان اصلی این مقبره از هر طرف با صفحات مرمری محصور شده. درب اتاق اصلی با نقش و نگارهای قرآنی به زیبایی حجاری شده و کف ساخته شده از مرمر، سنگ های رنگارنگ در خود جای داده. اتاقک داخلی آرامگاه از یک سایبان چوبی تشکیل شده است.

در این سایبان موزاییکی است که مروارید مادر در آن وجود دارد. این مقبره به خاطر نعمت تولد کودک اکبر معروف است. ارادتمندان از سراسر کشور به امید برآورده شدن خواسته های خود به زیارت آرامگاه می پردازند. همچنین مردم برای گفتن آرزوهای خود به سلیم چیستی، نخ هایی را روی پرده های مرمر می بندند.


۶)مسجد jama:

این مسجد از اولین بناهایی بود که در شهر برپا شد. مسجد jama که در قرن هفدهم ساخته شده، اکنون در فهرست میراث جهانی قرار گرفته است. این مسجد که به نام مسجد جمعه نیز شناخته می شود، پربازدیدترین مکان در آگرا است. شیفتگان آن را مقصدی زیارتی می دانند. این بنا شامل یک گنبد منفرد با دو تالار ستون دار در دو طرف می‌شود. محراب های حجاری شده، دو اتاق کوچکتر و اتاق اصلی را زینت می دهند. این مسجد تحولی در معماری اسلامی است که با معماری ایرانی آمیخته شده. بازدیدکنندگان کتیبه‌های طلایی را می توانند بر روی پس‌زمینه آبی سلطنتی مشاهده کنند. پس از این، فضای داخلی با نقاشی های آبرنگی تزیین می شود که نمایی از طرح های گلدار تلطیف شده را نشان می دهد.


۷) خانه بیربال(Birbal’s House):

بیربال، وزیر هندو و موردعلاقه اکبر در دربارش بود. این کاخ جای خود را در نزدیکی گوشه شمال غربی کاخ جودابایی پیدا می کند. شامل چهار اتاق است که با درهای باز به هم مرتبط هستند. دو ایوان مستطیلی شکل نیز وجود دارد. این بنا سقفی هرمی و مثلثی دارد. فضای داخلی پر از طرح های تک حاشیه، طرح های هندسی آسیایی و طرح های گل کاری شده است. گنبدها حکاکی هایی از طرح های نیلوفر آبی دارند و کاشی کاری های بسیار زیبایی نیز در اینجا قابل مشاهده است.


• عکس هایی از فاتح پور سیکری:

فاتح پور سیکری
فاتح پور سیکری

تور های هند
تور های هند

هتل های هند
هتل های هند

کارگزار اصلی تور هند
کارگزار اصلی تور هند

تور آگرا
تور آگرا

تور جیپور
تور جیپور

فاتحپور سیکری آگرا
فاتحپور سیکری آگرا

شهر فاتحپور سیکری
شهر فاتحپور سیکری

تور لاکچری هند
فاتحپور سیکری


• موقعیت مکانی این شهر باستانی:

برچسب ها
آثار باستانی آگرا هند آثار باستانی جیپور هند آثار باستانی هند آثار تاریخی آگرا هند آثار تاریخی جیپور هند آثار تاریخی دهلی نو هند آثار تاریخی دهلی هند آثار تاریخی دهلی هندوستان آثار تاریخی هند آثار تاریخی هندوستان آثار ثبت جهانی شده در یونسکو هندوستان آدرس قلعه آمبر جیپور هند آدرس هتل پارک رجیس گوا هند آدرس هتل د لی لا آمبینس گورگاون دهلی هند آدرس هتل زوری وایت سند گوا هند آرامگاه اعتماد الدوله آگرا هند آرامگاه اعتمادالدوله آگرا هندوستان آرامگاه همایون شاه دهلی هند آگرا آگرا هند ارگ سلطنتی آگرا هند اقامتگاههای لوکس آگرا هند اماکن باستانی آگرا هند اماکن تاریخی آگرا هند باغ مهتاب آگرا هند باغ همایون شاه دهلی هند برترین هتل های هند برترین هتل های هندوستان بهترین هتل های هند جاذبه های دهلی هند جاذبه های دهلی هندوستان جاذبه های سفر به دهلی هند جاذبه های سفر به شهر دهلی هند جاذبه های شهر دهلی هند جاذبه های گردشگری دهلی هندوستان جاذبه های گردشگری شهر دهلی هند دروازه دهلی هند دیدنی های دهلی هند رزرو آنلاین هتل های هند رزرو آنلاین هتل های هندوستان رزرو اینترنتی هتل های هند رزرو هتل های هند رزرواسیون آنلاین هتل های دهلی هند رزرواسیون هتل های هند رزرواسیون هتل های هندوستان سایت رزرواسیون هتل های هندوستان شهر باستانی آگرا شهر فاتح پور سیکری شهر فاتحپور سیکری شهر های باستانی هند فاتح پور سیکری فاتح پور سیکری آگرا فاتح پور سیکری هند فاتحپور سیکری فاتحپور سیکری آگرا مرکز رزرواسیون هتل های هند هتل های پنج ستاره هند هتل های لاکچری هند هتل های هند هتل های هندوستان

کارشناس گردشگری

دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری شیوار سیاوشان متشکل از متخصصین مجرب گردشگری در نظر دارد پایه گذار خدمات دهی با استانداردهای بین المللی باشد. ما آنچه شما می خواهید را برنامه ریزی خواهیم کرد و بهترین پیشنهادات را با شعار مشاور امین سعی می کنیم به شما ارایه کنیم. چون ما معتقدیم ما امانت دار وقت و هزینه شما هستیم تلفن تماس : 91014574 021 موبایل پشتیبانی تورهای در حال اجرا : 09192120524

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن