دیدنی های ایراندیدنی های شیرازدیدنی‌ها

نقش رستم و کعبه زرتشت | آرامگاه داریوش | آرامگاه خشایار شاه

نقش رستم و کعبه زرتشت مرودشت شیراز یکی از آثار شناخته شده و مشهور استان فارس و ایران محسوب می گردند که کلیه گردشگرانی که به قصد دیدار از تخت جمشید سفر می کنند. بازدید از این جاذبه گردشگری را در برنامه سفر خود می گنجانند.

نقش رستم که در فاصله شش کیلومتری شمال تخت جمشید در کوه های حاجی آباد واقع شده است. در نزدیکی روستای زنگی آباد شهرستان مرودشت فارس قرار گرفته است و مشتمل بر آرامگاه به ترتیب از راست به چپ آرامگاه خشایارشاه و داریوش شاه و اردشیر اول و داریوش دوم هخامنشی می شود.

این بناها که برگرفته و اقتباس شده از معماری گوردخمه های ایران باستان است. از فرهنگ آرامگاه سازی ماد ها به هخامنشیان سرایت کرده است. مجموعه نقشم رستم آثار سه دوره تاریخی عیلامی و هخامنشی و ساسانی را در خود دارد.

در هفتمین نقش از سمت راست بقایای نقشی از دو خدای عیلامی را خواهید دید که در زمان ساسانیان تخریب و روی آن نقشی از بهرام دوم ساسانی حک شده است. این نقش که قدیمی ترین اثر مجموعه تاریخی آرامگاهی نقش رستم است قدمتی متعلق به هزار یکم قبل از میلاد مسیح دارد.

درِ ورودی آرامگاه‌ها به شکل مربع است. این درها در دوران باستان قفل می‌شدند. برای این کار دو قطعه‌ سنگ بزرگ پشت آن‌ها قرار می‌گرفت و بدین‌وسیله مهر می‌شد. شکل آرامگاه‌ها نیز مشابه است.

تنها تفاوت آرامگاه داریوش کبیر با سایر آرامگاه‌ها در کتیبه‌های میخی و آرامی آن است . در این کتیبه، داریوش، اهورامزدا را ستایش می‌کند و فتوحات خود را برمی‌شمارد و از اندیشه‌های خود سخن می‌گوید.

راهروی داخل آرامگاه داریوش کبیر به درازای ۷۲/۱۸ و پهنای ۷۰/۳ متر است. در این آرامگاه ۹ تابوت سنگی وجود دارد که در یک ردیف در سنگ کنده‌ شده و به داریوش کبیر، ملکه و سایر بستگان او تعلق دارد.

درازا، ژرفا و پهنای این تابوت‌ها ۱۰/۲ × ۵/۱× ۵/۱ متر و ضخامت (سنگ) هر یک ۵/۱۷ سانتیمتر است. سرپوش هر یک از تابوت‌ها را قطعه‌ سنگ بزرگی تشکیل می‌دهد.

روبروی مقبره ها، برج عظیمی قرار دارد که یکدست از سنگ های تکه تکه ساخته شده است. مورد استفاده این برج دقیقا مشخص نیست و در مورد آن نظریه های مختلفی داده اند.

یکی از این نظریه ها این است که آثار مکتوب مقدس زرتشتی را در آنجا نگه می داشته اند. نظریه دیگر میگوید این بنا مورد استفاده گاه شماری داشته است و از روی سایه هایی که روی سنگ های آن می افتاده روز شمار ماههای سال مشخص می شده است.
برخی نیز گفته اند این محل مخصوص نگه داری آتش مقدس بوده ولی آیا در زمان هخامنشیان آتش مقدس وجود داشته است؟ آیا تخت جمشید محل بهتری برای نگه داری آن نبوده است؟ عمر این برج در حدود بیست و پنج قرن است و همچنان سالم و با شکوه در مقابل صخره عظیم روبروی خود ایستاده است .


برای دریافت پکیج تور شیراز روی لینک : کلیک کنید


برای آشنایی با هتلهای شیراز روی لینک : کلیک کنید


برای آشنایی با سایر دیدنیهای شیراز روی لینک : کلیک کنید


عکس های زیبایی از نقش رستم و کعبه زرتشت :

نقش رستم و کعبه زرتشت
نقش رستم و کعبه زرتشت
نقش رستم و کعبه زرتشت
نقش رستم و کعبه زرتشت
نقش رستم و کعبه زرتشت
نقش رستم و کعبه زرتشت
برچسب ها
96 تور سیشل اسفند ماه آثار تاریخی نقش رستم فارس آدرس نقش رستم آرامگاه اردشیر اول آرامگاه اردشیر اول ساسانی آرامگاه خشایار شاه آرامگاه خشایار شاه هخامنشی آرامگاه خشایار هخامنشی آرامگاه خشایارشاه آرامگاه داریوش دوم آرامگاه داریوش شاه آرامگاه داریوش شاه هخامنشی آرامگاه داریوش کبیر آرامگاه داریوش هخامنشی آرامگاههای نقش رستم آشنایی با نقش رستم تاریخچه نقش رستم تاریخچه نقش رستم شیراز تور 3 روزه شیراز تور ارزان شیراز تور ارزان قیمت شیراز تور چهار روزه شیراز تور ریلی شیراز تور زمینی شیراز تور سه روز شیراز تور شهر شیراز تور شیراز تور شیراز 3 روزه تور شیراز ارزان تور شیراز ارزان قیمت تور شیراز با قطار تور شیراز چهار روزه تور شیراز سه روزه تور شیراز گردی تور شیراز لحظه آخر تور شیراز لحظه آخری تور شیراز لحظه اخر تور شیراز لحظه اخری تور شیراز نوروز تور فارس تور لحظه آخری شیراز تور لحظه اخری شیراز تور نوروزی شیراز تور هوایی شیراز جاذبه های استان فارس جاذبه های توریستی شیراز جاذبه های سفر به شهر زیبای شیراز جاذبه های سفر به شیراز جاذبه های شیراز جاذبه های گردشگری شیراز جاذبه های گردشگری مرودشت فارس درباره نقش رستم دیدنی های استان فارس دیدنی های تور شیراز دیدنی های شهر آگرا دیدنی های شهر تاریخی شیراز دیدنی های شیراز سفرنامه شیراز قیمت تور شیراز کعبه زرتشت موقعیت مکانی نقش رستم نرخ تور شیراز نقش رستم نقش رستم و کعبه زرتشت نقوش برجسته نقش رستم هزینه تور شیراز وجه تسمیه نقش رستم چیست ورودیه نقش رستم

کارشناس گردشگری

دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری شیوار سیاوشان متشکل از متخصصین مجرب گردشگری در نظر دارد پایه گذار خدمات دهی با استانداردهای بین المللی باشد. ما آنچه شما می خواهید را برنامه ریزی خواهیم کرد و بهترین پیشنهادات را با شعار مشاور امین سعی می کنیم به شما ارایه کنیم. چون ما معتقدیم ما امانت دار وقت و هزینه شما هستیم تلفن تماس : 91014574 021 موبایل پشتیبانی تورهای در حال اجرا : 09192120524

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن