دیدنی های هنددیدنی‌ها

کاخ جال محل جیپور هند | JAL MAHAL JAIPUR

این کاخ در قرن ۱۸ در جیپور ساخته شده است . این بنای زیبا با معماری شگفتش در میان دریاچه Mansagar و روبه روی کوه های Nahargarh قرار گرفته است که این خود زیبایی خاصی را به این بنا داده است.

اطلاعات کاخ جال محل جیپور (Jal Mahal)

کاخ جال محل دارای ۵ طبقه می باشد که ۴ طبقه آن زیر آب و تنها یک طبقه آن که به وضوح پیداست بالای آب است و این خود یکی از عجایب کاخ جال محل جیپور به شمار می آید. این بنا به عنوان یک کاخ تفریحی برای پادشاه Rajput بوده است و امروزه نیز به خاطر منظره زیبایی که به خود اختصاص داده است ، مورد توجه قرار گرفته است.

در قسمت شرقی دریاچه منظره با شکوهی از کاخ به چشم می خورد و همچنین این دریاچه جایگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر می باشد که سالیانه صدها پرنده مهاجر به این مکان کوچ می کنند.

در مقابل کاخ جال محل جیپور ، مقبره های اعضای خانواده پادشاه قرار دارد که این خود می تواند دلیلی برای زیبایی و آرام بخش بودن این مکان باشد.

نمای جال محل جیپور معروف به ” کاخ آبی ” جیپور اقتباس شده از کاخ دریاچه ی اوایپور است، جایی که حاکم جیپور دوران کودکی خود را در آن سپری کرده بود، کاخی تابستانی جهت اقامت و گذراندن وقت در تابستان برای پادشاه و همسرش که به عنوان محل شکار استفاده می شد .

معماری کاخ جال جیپور محل دارای سبکی بسیار زیبا و خیره کننده به سبک معماری مغولی طراحی شده است، که یکی از سبک های رایج و متداول در راجستان بوده است. عمارت از سنگ و ماسه قرمز رنگ ساخته شده و شامل پنج طبقه که چهار طبقه آن در زیر آب واقع شده است.

در روی بالکن عمارت، باغی با معابر قوسی شکل طراحی شده بود و در چهار گوشه عمارت برجهایی با گنبد های ظریف نیمه هشت ضلعی تعبیه شده همچنین گنبد موجود در میانه بالای سقف مربوط به سبک معماری بنگالی است.

نشت و نفوذ آب در طبقات زیرین کاخ بسیار بندرت دیده می شوند و تنها در برخی نقاط کمی رطوبت در دیواره طبقات قابل احساس است. امروزه اثری از باغ و تراس قدیمی باقی نمانده ولی به تازگی یک تراس جدید و یک باغ به مانند باغ روی بام کاخ آمر در آن جایگزین شده است.

درست در نقطه مقابل و رو به دریاچه مقبره ای ساخته شده از سنگ مرمر در میانه یک باغ به چشم می آید که بوسیله  پادشاه جای سینگ دوم بنا شده است. این بنا دارای ستون های مرتفع بسیار زیبا و حکاکی شده به ارتفاع ۲۰ متر از سطح زمین است که تاثیر گذاری آن را دوچندان می کند.

قایق سازان قدیمی و سنتی هندوستان  داری سبک خاصی برای ساخت قایق های چوبی به نام راج پوت بودند. قایقرانان مسافرین تور هند را با قایق های چوبی منقوش با یک سبک آرام پارو زنی از ساحل به سمت کاخ حمل می کنند.

دریاچه در بخش شمالی شهر جیپور ، مکانی در میان دو شهر باستانی آمر و جیپور ( مرکز استان راجستان ) واقع شده است. این  دریاچه دارای مساحتی به اندازه ۳۰۰ هکتار است که از شمال، شرق وغرب به تپه های اراوالی و در جنوب به زمینهای مسطح و غیر قابل سکنه ای منتهی می شود.

قلعه ای به نام نهارگاره در تپه های اطراف موجود است ( نهارگاه به معنی خانه ببرها است ) . این دریاچه مصنوعی در قرن ۱۶ میلادی با ساخت سدی در طول رودخانه داربهوتی بوجود آمده است. دریاچه زیستگاه طبیعی بیش از ۱۵۰ گونه متنوع از پرندگان مهاجر و محلی است .

از جمله: فلامینگو بزرگ، مرغابی شانه بسر، مرغابی کاکل دار بزرگ، مارش نوعی مارماهی کوچک، شاه ماهی، مرغ مگس خوار سینه قرمز، دم جنبانک خاکستری و… این دریاچه برای گردشگران تور هند که به پرندگان علاقه دارند مکان جالبی است.

در گذشته به جای دریاچه یک مرداب وجود داشت که آب در آن جمع می شد. در سال ۱۵۹۶، زمانی که قحطی سختی در منطقه اتفاق افتاد، حاکم آمر تصمیم به ساخت سدی در منطقه به منظور مقابله با خشکسالی گرفت که سبب بروز مشکلات متعددی برای ساکنین شد.

در ابتدا سد توسط خاک و سنگ کوارتز در قسمت شرقی دره و در میان دو تپه آمر و اماگاره ساخته شد. بعد ها در قرن ۱۷ ساختار سد به سنگی تغییر یافت، در حال حاضر سد دارای ۳۰۰ متر طول و ۲۸٫۵- ۳۴٫۵ متر عرض است. این سد دارای سه دریچه برای تخلیه آب است که به منظور آبیاری زمینهای کشاورزی در منطقه پایین دست سد استفاده می شود.

گیاهان موجود در منطقه عموما” از نوع جنگل های گرمسیری واستوایی هستند که مساحت حدودی ۹٫۰۱ کیلومتر مربع را می پوشاند. همچنین جنگل محافظت شده ی کنار دریاچه شامل گونه های متفاوت حیات وحش از قبیل، آهوی کوهی، گربه وحشی جنگلی، کفتار راه راه، روباه هندی، روباه وحشی و پلنگ است.

برای بازدید از این گونه های طبیعی می توانید تورهای اختصاصی که به این منظور طراحی شده اند را خریداری و استفاده نمایید.

کاخ جال محل در سایت ویکی پدیا : کلیک کنید

کاخ جال محل در سایت TRIP ADVISOR :  کلیک کنید 


برای مشاهده تور هند روی لینک کلیک کنید

برای کسب اطلاعات درباره هتل های هند روی لینک کلیک کنید

برای کسب اطلاعات درباره دیدنی های هند روی لینک کلیک کنید


عکس های زیبایی از کاخ جال محل جیپور :

کاخ جال محل هند
کاخ جال محل هند

قصر جال محل شهر جیپور
قصر جال محل شهر جیپور

قصر جال محل شهر جیپور
قصر جال محل شهر جیپور

قصر جال محل شهر جیپور
قصر جال محل شهر جیپور

کاخ جال محل جیپور
کاخ جال محل جیپور

jal mahal jaipur
jal mahal jaipur

jal mahal jaipur
jal mahal jaipur

کاخ جال محل
کاخ جال محل

کاخ جال محل جیپور
کاخ جال محل جیپور

کاخ جال محل جیپور
کاخ جال محل جیپور

برچسب ها
آثار باستانی جیپور هند آثار تاریخی جیپور آثار تاریخی هند بناهای تاریخی جیپور بناهای تاریخی جیپور هند بناهای تاریخی جیپور هندوستان بناهای تاریخی شهر جیپور بناهای تاریخی هند بناهای تاریخی هندوستان تاریخ هند تاریخچه هند تور لحظه آخری هند تور مثلث طلایی هند تور هند تور هند لحظه آخری تور هندوستان جاذبه های تاریخی روسیه جاذبه های توریستی جیپور هند جاذبه های توریستی هند جاذبه های جیپور هند جاذبه های سفر به جیپور هند جاذبه های سفر به کشور هند جاذبه های سفر به کشور هندوستان جاذبه های گردشگری جیپور هند جاذبه های گردشگری هند جاذبه های گردشگری هندوستان جاذبه های هند جاذبه های هندوستان دیدنی های جیپور هند فرهنگ هند قصر جال محل جیپور قصر های هند قصر های هندوستان قیمت تور مثلث طلایی هند قیمت تور هند قیمت تور هندوستان کاخ جال محل جیپور کاخ جال محل جیپور هند کاخ چال محل جیپور کاخ حال محل جیپور کاخ های هند کاخ های هندوستان کشور هند نرخ تور مثلث طلایی هند نرخ تور هند هزینه تور مثلث طلایی هند هزینه تور هند هزینه تور هندوستان هند هندوستان هنر هند

کارشناس گردشگری

دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری شیوار سیاوشان متشکل از متخصصین مجرب گردشگری در نظر دارد پایه گذار خدمات دهی با استانداردهای بین المللی باشد. ما آنچه شما می خواهید را برنامه ریزی خواهیم کرد و بهترین پیشنهادات را با شعار مشاور امین سعی می کنیم به شما ارایه کنیم. چون ما معتقدیم ما امانت دار وقت و هزینه شما هستیم تلفن تماس : 91014574 021 موبایل پشتیبانی تورهای در حال اجرا : 09192120524

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن