دیدنی های چین

جشنواره قایق اژدها چین |بزرگداشت چو یوان و عبادت اژدها | تعطیلات چینی ها

Dragon Boat Festival

جشنواره قایق اژدها چین | عکس+فیلم+توضیحات

جشنواره قایق اژدها که فستیوال Duanwu نیز نامیده می‌شود، یکی از چهار جشن بزرگ سنتی در چین است. که در پنجمین روز از پنجمین ماه در تقویم قمری چین برگزار می‌شود. سه جشن دیگر سال نو چینی، جشنواره نیمه پاییز و جشنواره Qingming هستند.

• زمان مسابقه قایق اژدها :

مردم تعطیلاتی ۳ روزه دارند تا از جشن ها لذت ببرند که در میان آنها مسابقه قایق اژدها محبوب ترین است. همچنین غذای نمادین جشنواره Zongzi (کوفته برنج چسبنده) می باشد.

• اطلاعات کلی از جشنواره :

  • به زبان انگلیسی: Dragon Boat Festival یا جشنواره چینی Duanwu
  • به زبان چینی: 端午节duān wǔ jié;龙舟节lóng zhōu jié
  • تاریخ: پنجمین روز از پنجمین ماه قمری
  • تاریخ در۲۰۲۴: ۱۰ ژوئن ۲۰۲۴(۸ تا ۱۰)
  • تاریخ در ۲۰۲۵: May 31, 2025
  • تاریخ برگزاری جشنواره قایق اژدها در سال ۲۰۲۶ : ۱۹ ژوئن
  • تعطیلات: ۳ روز
  • برگزار می شود توسط : همه مردم چین; مردم کره، ژاپن، ویتنام، مالزی، سنگاپور، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا…

• روزی برای بزرگداشت Qu Yuan و دفع انرژی های شر :

این جشنواره بیش از ۲۰۰۰ سال است که در چین برای بزرگداشت چو یوان (۳۴۰-۲۷۸ قبل از میلاد)، شاعر وطن پرست چینی باستان مشاهده می شود. همچنین روز دفع ارواح شیطانی، بیماری ها، آفات و سایر سمومات در نظر گرفته می شود. مردم با آویزان کردن چوب و سلمک معطر، پوشیدن کیسه های معطر، نوشیدن نوشیدنی زرنیخ سرخ و حمام کردن در آب گیاهی و … این روز را گرامی می دارند.

• جشنواره قایق اژدها در چین چه زمانی است؟

جشنواره قایق اژدهای چینی در پنجمین روز از پنجمین ماه قمری برگزار می شود. در تقویم میلادی، این تاریخ هر سال تغییر می کند، به طور کلی در ژوئن و در سال آینده در اواخر ماه می رخ می دهد. تعطیلات قایق اژدها برای ۳ روز طول می کشد. در سال ۲۰۲۴، تاریخ جشنواره ۱۰ ژوئن است و تعطیلات از ۸ تا ۱۰ ژوئن ادامه دارد. در سال ۲۰۲۵، در ۳۱ می و تعطیلات از ۳۱ می تا ۲ ژوئن ادامه خواهد داشت.

تعطیلات پیش رو
تعطیلات پیش رو

• جشنواره قایق اژدها به چه منظور انجام می شود؟

>بزرگداشت چو یوان ( Qu Yuan) :

اولین دلیل برگزاری جشنواره قایق اژدها چینی را می توان به “عبادت اژدها” در دوران ماقبل تاریخ (۱٫۷ میلیون سال پیش – قرن ۲۱ قبل از میلاد) نسبت داد. در حالی که محبوب ترین دلیل مربوط به شاعر بزرگ کو یوان در دوره قدرت کشورهای متخاصم (۴۷۵ – ۲۲۱ قبل از میلاد) می شود. او وزیری بود که در ایالت چو زاده شده بود و شعرهای زیادی سراییده بود، او اصلاحات زیادی را برای نشان دادن ارادت خود به کشورش انجام داد.

پس از شکست اصلاحات او و تبعیدش توسط پادشاه، او ترجیح داد خود را در روز پنجم ماه پنجم قمری(lunar) در رودخانه غرق کند تا اینکه ببیند کشورش توسط ایالت کین(Qin) مورد تهاجم و تسخیر قرار گرفته است. پس از اینکه او خود را غرق کرد، مردم برای نجات او قایق ها را به حرکت در آوردند اما موفق نشدند. از آن زمان، مردم هر سال در پنجمین روز از پنجمین ماه قمری، یاد کو یوان را با به حرکت در آوردن قایق ها و دادن Zongzi به ماهی ها گرامی می‌دارند. افراد بزرگی مانند Wu Zixu و Cao E نیز در همان روز مردند، بنابراین در مناطق خاصی، مردم نیز در طول جشنواره یاد آنها را گرامی می دارند.

>تسکین بیماری ها، جلوگیری از اپیدمی و دفع ارواح شیطانی :

 چرا جشنواره قایق اژدها اینقدر مهم است؟ علاوه بر مفهوم یادبود آن، کاربرد دیگری نیز دارد. در ابتدا، این جشنواره نزدیک به انقلاب تابستانی برگزار می شد. زمانی که آفات، سایر سمومات و میکروب ها شروع به فعالیت می کردند، بنابراین مردم اقداماتی را برای جلوگیری از بروز بیماری ها و شیوع آن ها ر این روز انجام می دادند و بعداً ارواح شیطانی نیز به لیست مواردی که باید از آنها جلوگیری کرد، اضافه شدند. بسیاری از این آداب و رسوم تا به امروز منتقل شده است.


• چگونه جشنواره قایق اژدها را جشن میگیرند؟ فعالیت ها و آداب و رسوم محبوب : 

> مسابقه قایق اژدها:

قایق‌های اژدها به این دلیل نامگذاری شده‌اند که قسمت جلویی و انتهایی قایق به شکل اژدهای سنتی چینی است. گروهی از تیم مسئولیت پارو زدن را بر عهده دارند و یکی از اعضای تیم در جلوی قایق می نشیند و طبل می کوبد تا روحیه تیم را حفظ کند و مطمئن شود که پاروزنان با یکدیگر هماهنگ هستند. در واقع این جشنواره، اکنون به یک رویداد ورزشی تبدیل شده است که نه تنها در چین برگزار می شود، بلکه در ژاپن، ویتنام، ایالات متحده آمریکا، کانادا و بریتانیا و غیره نیز مشاهده می شود.

> خوردن زونگزی (Zongzi) :

Zongzi یک کوفته برنجی هرمی شکل است که آن را در برگ های نی می پیچند. محتویات داخلی آن متفاوت است. در شمال چین، مردم عناب را به عنوان محتویات داخلی ترجیح می دهند، در حالی که جنوبی ها خمیر لوبیا، گوشت تازه یا زرده تخم مرغ را شیرین می کنند. امروزه زونگزی به یک غذای رایج هم تبدیل شده است که به راحتی در سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی یافت می شود. با این حال، برخی از خانواده ها هنوز سنت درست کردن زونگزی را در روز جشنواره حفظ می کنند.

>آویزان کردن کالاموس و سلمک معطر (انواع گیاهانی که ضدکرم هستند) :

گفته می شود که آویزان کردن برگ های سلمک معطر بر روی در خانه می تواند افراد ساکن داخل خانه را از بیماری ها محافظت کند. همچنین برگ های کالاموس شبیه شمشیر هستند. مردم از آنها برای دفع ارواح شیطانی استفاده می کنند. از نقطه نظر علمی، جشنواره قایق اژدها در تابستان برگزار می شود، فصلی که گرما به راحتی میکروب هایی تولید می کند و آفات و سایر سمومات افزایش می بابند. هم کالاموس و هم سلمک معطر بوی خاصی می دهند که می تواند هوا را تمیز کند و پشه ها و حشرات را بیرون کند، در نتیجه به مردم کمک می کند از بیماری ها و شیوع آن ها اجتناب کنند.

> پوشیدن کیسه های عطر :

 این رسم با آویزان کردن کالاموس و سلمک معطر هدف یکسانی دارد، زیرا کیسه های عطر با داروهای گیاهی چینی پر می شوند که می توانند آفات و سایر حیوانات سمی را دفع کنند. امروزه در بین کودکان رواج بیشتری پیدا کرده و کیسه ها را به اشکال مختلفی از جمله طرح سنتی زونگزی، حیوانات مختلف، کدو تنبل و گل درست می کنند.

> چسباندن پرتره ژونگ کوی (Zhong Kui) :

ژونگ کوی یک مرد بسیار زشت بود که مسئول بیرون راندن ارواح شیطانی است. در جشنواره، مردم برای محافظت از خانه، پرتره او را روی در می چسبانند یا در اتاق ها آویزان می کنند. علاوه بر این، برخی از آداب و رسوم در مناطق خاص رایج است، از جمله استفاده از گردنبند پنج رنگ ابریشمی، دستبند، و پابند. نوشیدن نوشیدنی زرنیخ سرخ؛ حمام کردن با آب گیاهی؛ حمام کردن در آبی که مسابقه قایق اژدها در آن برگزار می شد. آب آوردن به هنگام ظهر؛ و چیدن داروهای گیاهی.


• چه کشورهایی جشنواره قایق اژدها را جشن می گیرند؟

چین، به عنوان خاستگاه جشنواره قایق اژدها، آن را در بزرگترین مقیاس با بیشترین فعالیت جشن می گیرد. برخی دیگر از کشورهای آسیایی مانند ژاپن، کره جنوبی، ویتنام، سنگاپور و مالزی نیز آن را با ویژگی های متفاوت جشن می گیرند. به عنوان مثال، در سنگاپور، از گونه های محلی و غذاهای دریایی برای درست کردن Zongzi استفاده می شود. آمریکای شمالی و اروپا نیز با مهاجرت چینی ها، این جشنواره را برگزار می کنند. اما فعالیت جشن بیشتر مربوط به مسابقه قایق اژدها است.


• ۹ فکت از جشنواره که ممکن است برایتان جالب باشد.

۱) اگر در روز جشن باران ببارد،نشان دهنده این است که برداشت محصول کم خواهد بود. در حالی که یک روز آفتابی نشان‌دهنده سالی پر رونق و شکوفایی در هر جنبه‌ای از زندگی است. چ

۲) برای دوری از ارواح شیطانی، یک دختر متاهل به خانه پدر و مادر خود می رود و جشن را در کنار خانواده خود می گذراند.

۳) جشنواره قایق اژدها در واقع روز سلامتی در گذشته بود، زیرا مردم خانه خود را تمیز می کردند و حمام آب گیاهی می گرفتند که به پیشگیری از بیماری های پوستی کمک می کرد.

> روز پنجم از پنجمین ماه قمری :

۴) قبل از سلسله کین (۲۲۱ – ۲۰۷ قبل از میلاد)، روز پنجم از پنجمین ماه قمری به عنوان یک روز شیطانی در نظر گرفته می شد و مردم چین برگ های کالاموس و بومادران را به چارچوب در می آویختند تا آفات و سایر سمومات، مانند مار، عقرب، صدپا، مارمولک و وزغ را از خانه خود دور کنند. حمل کیسه های عطر همچنین می تواند از فرد در برابر نیش حشرات و سایر مشکلات پوستی محافظت کند.

۵) نوشیدن نوشیدنی زرنیخ سرخ در روز جشنواره یک رسم قدیمی است و گونه و پیشانی بچه ها نیز به این نوشیدنی آغشته می شود. در واقع، سموم بسیار ریز در شراب وجود دارد، بنابراین نوشیدن بیش از حد آن یا نوشیدن آن پس از گرم شدن مناسب نیست.

۶) طبق خرافات، آب چاه در آن روز سمی است، بنابراین مردم باید آب کافی را از قبل تهیه کنند و در جشنواره Duanwu از کشیدن آب از چاه خودداری کنند.

۷) در جشنواره قایق اژدها به غیر از Zongzi چه می خورند؟ مردم همچنین معمولاً مارماهی، تخم مرغ آب پز شده با سیر و چای، Jiandui (نوعی کیک برنجی سرخ شده) و کیک Dagao (با کوبیدن برنج چسبنده آب پز شده به صورت خمیری تهیه می شوند) میل می کنند. 

> دستبند رشته ای پنج رنگ :

۸) یک سنت قدیمی این است که مردم ساکن در مناطق روستایی در جشنواره قایق اژدها به چیدن داروی گیاهی می پردازند، زیرا اعتقاد بر این است که گیاهان جمع آوری شده در آن روز بهترین اثر پزشکی را دارند.

۹) پوشیدن دستبند رشته ای پنج رنگ نیز یک سنت محبوب برای بچه ها است. باور بر این است که این دستبند رفاه و سلامتی را به ارمغان می آورد. پنج رنگ دستبند سبز، سفید، زرد، قرمز و سیاه است. و مردم باید در اولین باران پس از جشنواره قایق اژدها دستبند خود را دور بی اندازند.


• جاذبه های دیگری از چین که ممکن است برایتان جالب باشد:

• عکس ها :

قایق های اژدها
قایق های اژدها

نقاشی از Qu Yuan
نقاشی از Qu Yuan

نقاشی از Qu Yuan
نقاشی از Qu Yuan

نقاشی از Qu Yuan
نقاشی از Qu Yuan

سمومات دفع شده
سمومات دفع شده

قایق رانی در چین
قایق رانی در چین

جشنواره های چین
جشنواره های چین

نقاشی از مسابقات در چین
نقاشی از مسابقات در چین

قایق رانی
قایق رانی

نقاشی های ترسیم شده از جشنواره
نقاشی های ترسیم شده از جشنواره

غذاهای جشنواره
غذاهای جشنواره

زونگزی غذایی در چین
زونگزی غذایی در چین

غذاهای محلی چین
غذاهای محلی چین

زونگزی در چین
زونگزی در چین

نقاشی های ترسیم شده
نقاشی های ترسیم شده

زونگزی چین
زونگزی چین

برچسب ها
جاذبه های چین جشنواره قایق اژدها جشنواره قایق اژدها 2024 جشنواره قایق اژدها 2025 جشنواره قایق اژدها 2026 جشنواره قایق اژدها چه زمانی است؟ جشنواره قایق اژدها چین جشنواره قایق اژدها در چین جشنواره قایق اژدها در کدام کشور است؟ جشنواره های چین دیدنی های چین قایق رانی در چین مسابقات قایق رانی در چین مسابقه قایق رانی در جشنواره قایق اژدها

کارشناس گردشگری

دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری شیوار سیاوشان متشکل از متخصصین مجرب گردشگری در نظر دارد پایه گذار خدمات دهی با استانداردهای بین المللی باشد. ما آنچه شما می خواهید را برنامه ریزی خواهیم کرد و بهترین پیشنهادات را با شعار مشاور امین سعی می کنیم به شما ارایه کنیم. چون ما معتقدیم ما امانت دار وقت و هزینه شما هستیم تلفن تماس : 91014574 021 موبایل پشتیبانی تورهای در حال اجرا : 09192120524

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن